Mieszkanie plus PKP

Nawet 100 tysięcy lokali może powstać na atrakcyjnych terenach pozyskanych od kolei.

Aktualizacja: 05.02.2017 19:39 Publikacja: 05.02.2017 19:12

Mieszkanie plus PKP

Foto: 123RF

Jak ustaliła „Rzeczpospolita", na środę zaplanowano podpisanie umowy pomiędzy PKP, kolejową spółką deweloperską XCity Investment oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego Nieruchomości (BGKN), która określi zasady współpracy przy realizacji rządowego programu Mieszkanie+.

Według naszych ustaleń Polskie Koleje Państwowe chcą na początek sprzedać kilkaset hektarów gruntów w dziewięciu miastach: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Katowicach, Gdańsku, Białymstoku, Łomży i Łowiczu. Kolejne tereny mają być oferowane BGKN etapami.

– W pierwszej kolejności chcemy oferować przede wszystkim te grunty, które będzie można zabudowywać stosunkowo szybko. Przykładem jest rejon Wolnych Torów w Poznaniu, położony między dworcem kolejowym a dzielnicą Wilda, który w perspektywie daje szanse wybudowania ponad 10 tys. mieszkań – mówi „Rzeczpospolitej" Michał Beim, wiceprezes PKP. Na warszawskich Odolanach liczba mieszkań może przekroczyć 20 tys., choć budowa byłaby uzależniona od tempa stopniowego redukowania istniejącego tam zaplecza inwestycji kolejowych.

– Naszym priorytetem są konkrety, czyli jak najszybsze wejście na budowę i możliwość zastosowania optymalnych technologii budowlanych, co będzie możliwe przy stworzeniu efektu skali – wyjaśnia Bartłomiej Pawlak, wiceprezes BGKN.

Program Mieszkanie+ byłby dla kolei okazją do zbycia sporej części niezagospodarowanych nieruchomości. W PKP ocenia się, że w ciągu kilku lat spółka mogłaby uzyskać ze sprzedaży działek nawet ok. 2 miliardów złotych.

Natomiast dla samego programu Mieszkanie+ kolej byłaby bardzo dobrym partnerem nie tylko z uwagi na ilość oferowanych pod zabudowę mieszkaniową gruntów, ale także ich wielkość i usytuowanie. – Na Odolanach w Warszawie, Wolnych Torach w Poznaniu i w rejonie Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu mogłyby powstać modelowe dzielnice mieszkaniowe – uważa Beim.

Wzorem dla przyszłych inwestycji byłyby osiedla na dawnych terenach kolejowych w Niemczech we Fryburgu Bryzgowijskim, Tybindze i Monachium, w których PKP i BGKN zorganizowały w ub. roku wizytę studyjną. Liczą one od kilku do kilkunastu tysięcy mieszkańców, wykorzystują energię odnawialną, mają przedszkola, szkoły, przychodnie zdrowia, publiczny transport i zielone tereny rekreacyjne. Według BGKN czynsz w programie Mieszkanie+ miałby wynosić ok. 10–20 zł za metr kwadratowy netto.

Jak ustaliła „Rzeczpospolita", na środę zaplanowano podpisanie umowy pomiędzy PKP, kolejową spółką deweloperską XCity Investment oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego Nieruchomości (BGKN), która określi zasady współpracy przy realizacji rządowego programu Mieszkanie+.

Według naszych ustaleń Polskie Koleje Państwowe chcą na początek sprzedać kilkaset hektarów gruntów w dziewięciu miastach: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Katowicach, Gdańsku, Białymstoku, Łomży i Łowiczu. Kolejne tereny mają być oferowane BGKN etapami.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu