Czy deweloperom nie zabraknie klientów

Polski rynek deweloperski staje się coraz trudniejszy. Wyczerpują się pieniądze z „MdM". Banki wymagają wyższego wkładu własnego.

Publikacja: 31.05.2016 09:31

Czy deweloperom nie zabraknie klientów

Foto: Bloomberg

Rafał Zdebski, dyrektor handlowy Inpro

Kwietniowe wyniki sprzedaży potwierdzają duże zainteresowanie nowymi nieruchomościami.

Nic nie wskazuje, że trudności w zdobyciu kredytu wpłyną znacząco na naszą sprzedaż. Wielu kupujących to inwestorzy lokujący w nieruchomościach oszczędności. Poza tym deweloperzy muszą uzupełniać ofertę, bo w ubiegłym roku wyprzedali lokale.

Na rynek wprowadzamy inwestycje, które są dostosowane do dzisiejszych potrzeb klientów. W sprzedaży mamy inwestycje z segmentu popularnego, a niedługo trafi do oferty osiedle z mieszkaniami w „MdM". Bardziej wymagającym klientom proponujemy lokale o podwyższonym standardzie. Wprowadziliśmy do oferty pakiety wykończeniowe, o które klienci pytają coraz częściej. Większość lokali sprzedajemy przed ukończeniem inwestycji. Do końca budowy pozostają pojedyncze lokale. Myślę, że w najbliższym czasie się to nie zmieni.

Waldemar Wasiluk, wiceprezes spółki Victoria Dom

Polski rynek deweloperski staje się coraz trudniejszy. Wyczerpują się pieniądze z „MdM". Banki wymagają wyższego wkładu własnego. Nie obawiałbym się jednak ograniczeń w samym dostępie do oferty kredytowej. Banki dość agresywnie sprzedają produkty. Potrafią dobrze wyliczać zdolność kredytową klientów, wprowadzając m.in. obowiązkowe ubezpieczenia niskiego wkładu własnego. Głównym zagrożeniem dla rynku jest rosnąca podaż mieszkań.

Jako deweloper działający w segmencie mieszkań popularnych staramy się dopasowywać ofertę do oczekiwań klientów, proponując im dobre i niedrogie lokale w atrakcyjnych miejscach. Dzięki temu mamy rekordową sprzedaż.

W skali całego rynku możemy mieć jednak do czynienia ze wzrostem niesprzedanych lokali. Prawdopodobnie przełoży się to na pogorszenie osiąganych przez deweloperów wyników. Będzie to jednak widoczne dopiero w latach 2018–2019.

Rafał Jarodzki, wiceprezes spółki Archicom

Sytuacja na rynku deweloperskim jest nadal bardzo dobra. Duży popyt na mieszkania w dynamicznie rozwijających się miastach dotyczy praktycznie każdego segmentu rynku. Jest wspierany przez dobrą  sytuację  gospodarczą.  We Wrocławiu składają się na to w głównej mierze dobra sytuacja na lokalnym rynku pracy, wysoka jakość życia, wykształcenie.

Wszystko to sprawia, że popyt na mieszkania w stolicy Dolnego Śląska systematycznie rośnie. Grupa  Archicom  w odpowiedzi na zainteresowanie klientów stopniowo rozszerza swoją ofertę. Dziś mamy na sprzedaż 1250  lokali w 11 inwestycjach.

Od 2014 r. konsekwentnie bijemy swoje rekordy sprzedaży. W 2014 r. sprzedaliśmy 520 mieszkań, a rok później już 611. Zdecydowana większość naszych lokali, bo ponad 90 proc., znajduje nabywców na etapie budowy. Dzięki temu oferta gotowych lokali jest relatywnie niewielka – dziś  jest ich jedynie 34, co stanowi niecałe 3 proc. całej oferty.

Rafał Zdebski, dyrektor handlowy Inpro

Kwietniowe wyniki sprzedaży potwierdzają duże zainteresowanie nowymi nieruchomościami.

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu