Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Medycyna i zdrowie

Naukowcy odkryli bakterie, które tuczš

To nie dieta, ale bakterie mogš odpowiadać za otyłoœć
shutterstock
Jesz białe pieczywo i tyjesz? Zmieniasz pieczywo na pełnoziarniste, a waga nadal nie spada? Być może powinieneœ zrobić badanie kału.

Osoby z nadwagš często się skarżš, że jedzš takie same jedzenie jak ich szczupli znajomi. Dotychczas uważano, że to jedynie próba usprawiedliwiania własnego obżarstwa.

Zespół biochemików z Weizsman Institute of Science w Rehovot w Izraelu, pod kierownictwem Erana Elinava i Erana Segala, przeprowadził na grupie 20 osób badania dotyczšce reakcji organizmu na spożywanie różnych rodzajów pieczywa. Naukowcy chcieli sprawdzić czy zdrowsze jest jedzenie standardowego chleba białego, tradycyjnego bochenka na zakwasie czy może zachwalanego przez wielu dietetyków pieczywa pełnoziarnistego.

Uczestnicy eksperymentu spożywali różne gatunki pieczywa przez tydzień. W tym czasie sprawdzano ich poziom glukozy we krwi oraz innych parametrów zdrowotnych.

Badania wykazały, że zarówno w grupie osób, które spożywały chleb na zakwasie, jak i w grupie jedzšcych wyłšcznie pieczywo pełnoziarniste nie występujš zmiany poziomu cukru we krwi. Ale kiedy naukowcy zaczęli badać każdš osobę indywidualnie, pojawił się inny wzorzec. Poziom cukru we krwi u niektórych osób wzrósł znacznie bardziej po zjedzeniu białego chleba w porównaniu z chlebem na zakwasie. Dla innych było odwrotnie.

Naukowcy uznali, że te reakcje nie sš zależne od gatunku pieczywa, ale od innego czynnika zwišzanego z metabolizmem osób bioršcych udział w eksperymencie.

W tym celu postanowiono przeanalizować zawartoœć drobnoustrojów w próbkach kału uczestników badań. Naukowcy doszli do wniosku, że za wzrost poziomu cukru we krwi, a także inne negatywne reakcje organizmów sš odpowiedzialne dwa szczepy bakterii: Coprobacter fastidiosus i Lachnospiraceae 3146FAA. Badacze nie wiedzš jeszcze, w jaki sposób bakterie zmieniajš stężenie glukozy we krwi, ale podkreœlajš, że wyniki tych badań dowodzš, że wszelkie porady żywieniowe powinny być poprzedzone badaniami laboratoryjnymi próbek kału na obecnoœć tych dwóch szczepów bakterii. Dopiero na podstawie uzyskanych wyników można ustalić skutecznš, spersonalizowanš dietę indywidualnie dobranš dla pacjenta.

Poprzednie prace tej samej grupy z Instytutu Naukowego Weizmanna w Rehovot w Izraelu wykazały, że reakcje różnych osób na jedzenie odmiennych rodzajów pokarmów bardzo od siebie odbiegajš. Badania na myszach zasugerowały również, że różnice genetyczne mogš spowodować, że jedna grupa tych gryzoni przybiera na wadze, kiedy innš grupę zdecydowanie odchudza.

Wyniki eksperymentu naukowców z Weizsman Institute of Science potwierdzajš wczeœniejsze badania biochemików amerykańskich, którzy odkryli, że flora bakteryjna ludzi szczupłych i otyłych w znaczny sposób się różni. Osoby otyłe, które przechodziły przez liczne kuracje odchudzajšce, a potem znowu gwałtownie przybierały na wadze, majš w swoim przewodzie pokarmowym nadmiar bakterii z rodzaju Prevotella. Bakterie te wytwarzajš wodór i współpracujš z mikroorganizmami, które ten wodór pochłaniajš. Efektem tego procesu jest nadmierna produkcja komórek tłuszczowych. Proces ten narasta, ponieważ czym bardziej tyjemy, tym więcej powstaje bakterii, które za ten proces odpowiadajš. Š?

ródło: Rzeczpospolita