Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Media i internet

Biznes zyskuje nowe możliwości

123RF
Wartoœć rynku wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistoœci roœnie w imponujšcym tempie. Globalne i krajowe firmy kujš żelazo póki goršce.

Wartoœć rynku VR (ang. virtual reality, czyli rzeczywistoœć wirtualna) w tym roku przekroczy 2 mld dol., a za osiem lat wzroœnie do 35 mld dol. – prognozuje Goldman Sachs. Od 2012 r. w tę branżę zainwestowano już kwotę rzędu 90 mld dolarów. Według prognoz w 2025 roku za niemal jednš trzeciš rynku VR będš odpowiadać gry komputerowe, a na kolejnym miejscu znajdzie się m.in. segment wydarzeń na żywo – różnego rodzaju eventów, targów czy imprez masowych.

Branża z potencjałem

Dynamicznie roœnie też rynek AR (ang. augmented reality, czyli rzeczywistoœć rozszerzona).

Dostrzegajš to międzynarodowi giganci, tacy jak koncern Apple, który właœnie wprowadził rozszerzonš rzeczywistoœć w najnowszym systemie iOS 11. Z  kolei Facebook już trzy lata temu kupił spółkę Oculus VR. Rynek gogli, akcesoriów i aplikacji, który jeszcze trzy lata temu był wart niewiele ponad 100 mln dolarów, roœnie o ponad 140 proc. rocznie. Warto odnotować, że VR i AR znajdujš zastosowanie nie tylko w branży rozrywkowej i usługowej, ale też w nauce i medycynie. Szacuje się, że rynek rozwišzań VR i AR dla medycyny roœnie rocznie o ponad 29 proc. Do 2025 r. ma być wart ponad 5 mld dolarów – prognozuje firma badawcza Grand View Research. Szczególnie dobrze nowatorskie aplikacje sprawdzajš się w chirurgii i diagnostyce.

Na popularyzację wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistoœci uwagę zwraca też Cisco, które prognozuje, że do 2021 r. ruch w internecie zwišzany z tymi technologiami wzroœnie aż 20-krotnie i będzie miał 1-proc. udział w całkowitym globalnym ruchu danych zwišzanych z rozrywkš. Dynamika robi wrażenie, zważywszy na fakt, że zwykły ruch w sieciach IP w Europie Œrodkowo-Wschodniej w latach 2016–2021 wzroœnie „tylko" trzykrotnie.

Czas na inwestycje

Beneficjentami wysokiej dynamiki w obszarze wirtualnej rzeczywistoœci chcš być też krajowe podmioty. Właœnie w tych obszarach rozwijać swój biznes będzie grupa Gremi (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej" i „Parkietu"), która niedawno kupiła kompleks futurystycznych budynków w Nieporazie pod Krakowem. Jest to przestrzeń, w której dotšd realizowano filmy fabularne. Dzisiaj firma Gremi Park znajduje nowe zastosowania dla tego niezwykłego obiektu: plan zakłada stworzenie w nim parku rozrywki i edukacji z wykorzystaniem właœnie technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistoœci.

– Rozwój rynku VR i AR jest imponujšcy. Zastosowanie tych technologii staje się coraz szersze. Za kilka lat powszechnym zjawiskiem będš warsztaty i szkolenia prowadzone przy wykorzystaniu VR czy AR. Żeby obejrzeć produkt, nie będziemy musieli iœć do sklepu: wystarczš gogle, dzięki którym obejrzymy go dokładnie z każdej strony – mówi Mikołaj Tocki, dyrektor zarzšdzajšcy firmy Gremi Events and Multimedia. – Wychodzimy naprzeciw tym trendom. Zainteresowanie produkcjami jest duże – dodaje.

– Zyskaliœmy nowe możliwoœci organizacji spektakularnych eventów. Futurystyczna przestrzeń, widowiskowa oprawa multimedialna, wyjštkowe efekty wizualne – wychodzimy z szerokš i konkurencyjnš ofertš – podkreœla Tocki.

Trzeba się wyróżnić

Zastosowanie VR staje się coraz powszechniejsze. Mowa tu m.in. o koncertach, targach branżowych, imprezach integracyjnych, prezentacjach, okolicznoœciowych eventach czy projektach edukacyjnych. W dobie narastajšcej konkurencji przewagę zyskujš te podmioty, które potrafiš się wyróżnić i pozyskać klienta. Oferta z zakresu rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistoœci jest tu niewštpliwie atutem.

Na razie nie ma danych dotyczšcych Polski, które szacowałyby ten rynek i jego potencjał. Eksperci sš jednak zgodni co do tego, że będzie się charakteryzował wysokš dynamikš – skorelowanš ze wzrostem popularnoœci urzšdzeń VR i coraz większym ujednoliceniem rozwišzań technicznych; tak aby poszczególne aplikacje mogły bez problemu być odczytywane przez różne urzšdzenia VR.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL