Polski marketing jest nastawiony na sprzedaż

Tylko 35 proc. firm w Polsce przeprowadza badania rynku, gros wciąż korzysta też z papierowych materiałów marketingowych – wynika z badań.

Publikacja: 03.10.2017 22:04

Polski marketing jest nastawiony na sprzedaż

Foto: 123RF

W większości firm działy PR i marketingu przede wszystkim współtworzą strategię sprzedażową, a także angażują się w procesy sprzedażowe – wynika z badania przeprowadzonego na prawie 260 firmach zatrudniających ponad 50 osób przez PMR Consulting & Research i Attention Marketing Research.

Grzechy główne

W ponad połowie firm marketerzy angażują się też w pozyskiwanie nowych klientów. – Nie dziwi więc, że to właśnie wzrost sprzedaży jest najpowszechniejszym wskaźnikiem pomiaru efektywności ich działań. Najwięcej czasu w tym roku działy marketingu i PR, zgodnie ze swoimi deklaracjami, spędzają na budowaniu strategii ofertowej i strategii rozwoju firmy oraz wsparciu sprzedaży, głównie poprzez rozwijanie i budowanie relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami – komentuje w raporcie Adam Sanocki, partner zarządzający Attention Marketing. Dopiero za budowaniem strategii i wspieraniem sprzedaży znajdują się w działach marketingu działania promocyjne, PR czy CSR.

Uwagę ekspertów zwróciło w badaniach kilka bulwersujących – ich zdaniem – rzeczy. – 47 proc. respondentów zadeklarowało, że nie korzysta z narzędzi wspierających marketing i PR – w ogóle! To pokazuje stan świadomości zarządów w tej kwestii. Śmiem twierdzić, że zarządy w tych firmach na oślep wydają pieniądze na marketing, a potem twierdzą, że marketing nie działa – komentuje w raporcie Wiktor Łyczko, prezes spółki GenerujLeady.pl.

Zwraca też uwagę bardzo wysokie wykorzystanie w działaniach promocyjnych drukowanych materiałów tego typu (korzysta z nich aż 78 proc. przebadanych firm). – W przypadku mediów społecznościowych króluje Facebook, a potem długo, długo nic – zauważa w komentarzu Marcin Rzepka, lider zespołu badawczego PMR C&R i AM.

Kolejnym poważnym przewinieniem polskich marketerów jest fakt, że zaledwie 35 proc. firm korzysta w swojej pracy z badań rynkowych.

– Jak można tworzyć strategie, prowadzić sprzedaż oraz promować firmę, nie znając charakterystyki rynku, potrzeb oraz preferencji klientów? Jednym z punktów wyjścia w budowaniu strategii jest określenie specyfiki rynku w skali mikro i makro. Dzięki badaniu potrzeb klientów zyskujemy informacje o tym, jak modyfikować produkt, żeby zwiększać zyski. Działania promocyjne również wymagają badań, gdyż pozwalają dostosować przekaz do profilu klienta – wylicza Robert Stalmach, prezes Newspoint.

Rządzi papier

Jeśli przedsiębiorstwa w ogóle korzystają z narzędzi marketingowych, wciąż wykorzystuje się głównie tradycyjne narzędzia. Królują ulotki i materiały papierowe czy udział w branżowych targach (patrz: wykres), dopiero na trzecim miejscu znajduje się reklama internetowa, a jeszcze dalej – aktywność w mediach społecznościowych czy działania SEO (pozycjonowanie strony firmy pod wyniki wyszukiwarek internetowych).

Aż 90 proc. firm korzystających z mediów społecznościowych sięga po Facebooka, kolejny jest YouTube, który ma już jednak tylko 31 proc. wskazań. W aż 58 proc. firm miernikiem efektywności działań podejmowanych przez działy marketingu jest wzrost sprzedaży.

Co ciekawe, prawie połowa firm (49 proc.) korzysta z usług marketingowych zewnętrznych firm. Najczęściej (63 proc.) przy tworzeniu drukowanych materiałów marketingowych. Kolejne są materiały elektroniczne i reklama internetowa.

– Firmy zewnętrzne służą do „przepalania" budżetu reklamowego i to głównie na materiały drukowane oraz elektroniczne, zakładam, że tworzone w zależności od odległości Ziemi od Słońca – komentuje uszczypliwie Wiktor Łyczko.

W większości firm działy PR i marketingu przede wszystkim współtworzą strategię sprzedażową, a także angażują się w procesy sprzedażowe – wynika z badania przeprowadzonego na prawie 260 firmach zatrudniających ponad 50 osób przez PMR Consulting & Research i Attention Marketing Research.

Grzechy główne

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza