Oferta specjalna dla Ukraińców

Po kampaniach reklamowych dla coraz liczniejszej mniejszości ukraińskiej w Polsce ruszył pierwszy program telewizyjny przeznaczony dla tej grupy.

Aktualizacja: 01.10.2017 20:31 Publikacja: 01.10.2017 19:09

Foto: Bloomberg

Pierwszy był operator telekomunikacyjny Play, który na początku tego roku jako pierwszy w Polsce skierował do mniejszości ukraińskiej swoją kampanię reklamową. Z myślą o Ukraińcach uruchomił promocyjną ofertę, a do kampanii wynajął znany ukraiński zespół poprockowy Okean Elzy. Dziś uznaje tę akcję za sukces. – To był strzał w dziesiątkę, jesteśmy bardzo zadowoleni, cele zostały zrealizowane – zapewnia Marcin Gruszka, rzecznik Play. Nie zdradza jednak, czy firma będzie powtarzała takie akcje.

Po Play w marcu z kampanią promującą rekrutację w Polsce wystartował McDonald's nastawiony na zatrudnianie w swoich lokalach m.in. właśnie Ukraińców.

We wrześniu z pierwszym programem kierowanym do ukraińskiego widza ruszyła telewizja Superstacja. W każdy sobotni wieczór nadaje po ukraińsku program „Na czasie UA". Są w nim relacje z wydarzeń związanych z mniejszością ukraińską w Polsce, ale także porady dla Ukraińców, którzy mieszkają i pracują nad Wisłą.

Atrakcyjny odbiorca

Superstacja nie odpowiedziała nam na pytania o program dla Ukraińców. Zaś opinie zapytanych przez nas ekspertów z domów mediowych są podzielone.

– Według NBP w Polsce pracuje legalnie ponad 1,2 mln Ukraińców. Szacuje się, że do końca tego roku będzie ich nawet 2 mln. To więcej niż niejedna grupa docelowa masowego produktu „szybkozbywalnego" w Polsce – zauważa Aleksander Glezman, szef zespołu klienckiego w agencji mediowej MEC.

Jak dodaje, ukraiński odbiorca jest dla polskich marketerów coraz bardziej atrakcyjnym odbiorcą. – Do niedawna przeciętny imigrant zza Buga był 43-letnią słabo wykształconą kobietą. Obecnie to zazwyczaj 33-letni mężczyzna. Nowa fala imigracji to ludzie dobrze wykształceni, z reguły bezdzietni i coraz lepiej zarabiający. Często wiążący z Polską nadzieje na stały pobyt. Nowa fala imigrantów chętnie też uczy się języka polskiego – wylicza Glezman. Jego zdaniem w przyszłości reklam kierowanych do Ukraińców będzie w polskich mediach więcej. – Musimy jednak pamiętać, że w przypadku znakomitej większości reklamowanych kategorii narodowość nie ma żadnego znaczenia. Stąd trend ten nigdy nie będzie powszechny. Będzie on występował w kilku istotnych dla tej grupy kategoriach, takich jak finanse, telekomunikacja, transport i turystyka, nieruchomości czy edukacja – mówi.

Do ukraińskiego klienta już dziś chcą dotrzeć nie tylko operatorzy telekomunikacyjni, ale także deweloperzy nieruchomości czy uczelnie.

Program jako pomoc

Nie wszyscy eksperci są jednak zdania, że mniejszość ukraińska w Polsce – nawet duża – od razu potrzebuje tu swoich mediów. – Nie istnieją jakiekolwiek miarodajne badania na temat preferencji w konsumpcji mediów wśród ukraińskiej diaspory – mówi Michał Radkiewicz, strateg z agencji IPG Mediabrands. – Poza tym w dobie internetu, a większość Ukraińców mieszkających w Polsce to młode osoby, robienie programu telewizyjnego po ukraińsku wydaje się dość chybionym pomysłem – ocenia Radkiewicz.

Jego zdaniem taki program może mieć jedynie pewien sens jako pomoc dla Ukraińców w odnalezieniu się w realiach prawnych, podatkowych i obywatelskich w Polsce. – Niewiele jest przypadków Ukraińców, którzy nie znają polskiego na tyle dobrze, aby nie rozumieć oferty informacyjnej stacji telewizyjnej w podstawowej formie. Mam nadzieję, że Superstacja podejmie dialog ze swoimi widzami, aby dowiedzieć się jak najwięcej o kształcie programu, którego oczekiwałby ukraiński odbiorca – mówi Radkiewicz.

Zwraca uwagę, że pod pierwszym odcinkiem programu na YouTubie większość komentarzy pochodziła wcale nie od Ukraińców, ale od Polaków i miała nienawistny charakter.

Pierwszy był operator telekomunikacyjny Play, który na początku tego roku jako pierwszy w Polsce skierował do mniejszości ukraińskiej swoją kampanię reklamową. Z myślą o Ukraińcach uruchomił promocyjną ofertę, a do kampanii wynajął znany ukraiński zespół poprockowy Okean Elzy. Dziś uznaje tę akcję za sukces. – To był strzał w dziesiątkę, jesteśmy bardzo zadowoleni, cele zostały zrealizowane – zapewnia Marcin Gruszka, rzecznik Play. Nie zdradza jednak, czy firma będzie powtarzała takie akcje.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza