CDA Premium ujawnia liczbę subskrybentów

Serwis ten może nie cieszyć się sympatią branży. Ale użytkownicy z pewnością go lubią. I chętnie płacą.

Aktualizacja: 15.09.2017 18:29 Publikacja: 15.09.2017 18:21

CDA Premium ujawnia liczbę subskrybentów

Foto: 123rf.com

Serwisy z wideo na żądanie są coraz bardziej popularne w Polsce. Na naszym rynku są już światowi gracze tacy jak Netflix czy Showmax, swoją usługę Prime Video udostępnia też Amazon. Dobrymi wynikami mogą się również pochwalić serwisy VOD krajowych graczy – Onetu (VOD), TVN (Player.pl) czy też Polsatu (Ipla). Największym problemem w porównywaniu popularności tych serwisów jest fakt, że te, które działają w systemie subskrypcyjnym (Netflix, Showmax) nie podają liczby płacących użytkowników.

HBO zyskuje na swoim hicie

Z najnowszych, sierpniowych statystyk, dotyczących serwisów VOD, wynika jednak, że najpopularniejszym serwisem wideo na żądanie jest VOD.pl z niemal 3,4 mln użytkowników, ale na drugim miejscu jest szybko zyskujący na popularności serwis CDA Premium mający ponad 2,3 mln użytkowników. Przy czym, co warto odnotować, należący do TVN Player.pl będzie zajmować drugie miejsce, jeżeli doliczymy jego aplikację, której wyniki liczone są osobno. Widać też wyraźnie, że pod względem liczby użytkowników Netflix wygrywa z Showmax. Oba serwisy notują jednak podobne czasy spędzane przez użytkowników na ich stronach.

Statystyki większości serwisów z treściami wideo są mniej więcej stabilne, choć zwracają uwagę spadki Ipli czy Playera w stosunku do czerwca, jednak najwyraźniej widać bardzo znaczący skok HBO GO. W czerwcu serwis VOD HBO miał nieco ponad 214 tys. użytkowników, a w sierpniu ponad 467 tysięcy.

- Wynik HBO GO to w oczywisty sposób efekt „Gry o tron". We wrześniu zanotują zapewne spadek – komentuje Marta Wawrzyn z Serialowa.pl

Właściciel CDA.pl ujawnia ilu użytkowników płaci za usługę CDA Premium

Ponieważ działające w systemie abonamentowym (tzw. sVOD) serwisy nie ujawniają danych o tym, ilu użytkowników płaci za dostęp, porównywanie danych jest trudne. Ani Netflix, ani Showmax czy Amazon (nieuwzględniony w badaniu) nie uchylają rąbka tajemnicy i pilnie strzegą informacji o tym, ilu Polaków im płaci. Od teraz jednak będziemy mieli jednak jakieś porównanie, gdyż serwis CDA Premium postanowił ujawnić swoje wyniki.

Według informacji uzyskanych przez „Rzeczpospolitą", serwis CDA Premium miał w sierpniu 2017 roku 81 tysięcy użytkowników opłacających subskrypcję. Usługa, która wystartowała na początku 2016 roku zdobywa szybko popularność – jeszcze w sierpniu 2016 miała 22 tysiące subskrybentów. Serwis bazuje, oczywiście, na popularnej stronie CDA.pl, wokół której od dawna są kontrowersje związane z charakterem serwisu. Społecznościowo-hostingowe CDA.pl pozwala użytkownikom na umieszczanie własnych treści, także wideo, z czego często korzystają osoby chcące podzielić się cudzą własnością intelektualną. Dlatego też serwis wzbudza kontrowersje. O ile jednak usługa premium bazuje na głównym serwisie, to jest od niego oddzielnym bytem.

- Mamy w bazie ponad 3400 filmów udostępnianych użytkownikom w ramach umów licencyjnych zawartych z dystrybutorami. Tylko w tym roku zapłacimy około 6 mln złotych tytułem opłat licencyjnych – mówi prezes CwMedia SA Jarosław Ćwiek.

Samo CDA.pl też nie jest już takie, jak było – dystrybutorzy korzystając z narzędzi udostępnionych przez CwMedia mogą samodzielnie usuwać treści, do których mają prawa autorskie, a zostały umieszczone w serwisie przez kogoś innego.

- Dla zarejestrowanych partnerów, głównie dystrybutorów i wydawców, CDA wdrożyło narzędzie o nazwie directtakedowntool - dzięki temu mogą oni z pozycji administratora sami kasować wszystkie „podejrzane" treści, nie muszą tego nawet zgłaszać – podkreśla Jarosław Ćwiek.

Konkurencja nie chce komentować faktu, że CwMedia ujawniło liczbę subskrybentów swojej usługi. Nadal nie zdradza również liczby osób, które płacą im za subskrypcję. Natomiast fakt, że użytkownicy coraz chętniej płacą za dostęp do legalnych treści w serwisie do niedawna kojarzonym z nie całkiem legalnym dostępem do dóbr kultury wskazuje na jedno – Polacy chętnie płacą twórcom za ich pracę, tylko musi to być łatwe i dostosowane do zasobności polskich portfeli.

Serwisy z wideo na żądanie są coraz bardziej popularne w Polsce. Na naszym rynku są już światowi gracze tacy jak Netflix czy Showmax, swoją usługę Prime Video udostępnia też Amazon. Dobrymi wynikami mogą się również pochwalić serwisy VOD krajowych graczy – Onetu (VOD), TVN (Player.pl) czy też Polsatu (Ipla). Największym problemem w porównywaniu popularności tych serwisów jest fakt, że te, które działają w systemie subskrypcyjnym (Netflix, Showmax) nie podają liczby płacących użytkowników.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Pracownicy TVP otrzymają dodatek wielkanocny. Znacznie niższy niż w Biedronce
Media
Gremi Media jedynym polskim wydawcą piątej edycji programu Subscriptions Academy
Media
Rusłan Szoszyn z Nagrodą im. Macieja Płażyńskiego
Media
Oscar daje drugie życie. Tak zarabiają nagrodzone filmy
Media
Udany debiut Reddit. Zyskał 48 procent w dniu debiutu