Liczba klientów tradycyjnej płatnej telewizji w USA topnieje

W II kwartale operatorzy płatnej telewizji w USA stracili ok. 700 tys. klientów. A w ciągu ostatniego roku ubyło ich już ponad milion.

Aktualizacja: 25.08.2016 21:50 Publikacja: 25.08.2016 20:29

Foto: 123RF

Według wyliczeń firmy analitycznej Leichtman Research Group w II kwartale w USA 11 największych operatorów płatnej telewizji (95 proc. rynku) straciło 665 tys. abonentów. To nieco większy spadek niż rok temu (545 tys.).

– W ciągu całego roku kluczowi dostawcy płatnej telewizji utracili 705 tys. subskrybentów, choć jeszcze rok wcześniej było to 380 tys. – komentuje Bruce Leichtman, szef i główny analityk Leichtman Research Group. W samym II kw. najwięcej osób zrezygnowało z usług AT&T U-niverse (391 tys.) i satelitarnego operatora Dish (281 tys.). Wzrost odnotował tylko konkurent Dish, DirecTV.

Procentowo to niewielkie spadki (AT&T U-niverse ma prawie 4,9 mln klientów, Dish 13,6 mln, a DirecTV 20,5 mln), a cały rynek klientów liczący na koniec okresu 93,75 mln osób skurczył się w II kwartale zaledwie o 7,1 proc. Ale trend się nasila i jest w branży coraz częściej przedmiotem analiz.

Jak policzył niedawno Craig Moffett, analityk z MoffettNathanson, cytowany przez Variety.com, licząc do końca I półrocza, w ciągu 12 miesięcy branża straciła 1,29 mln tys. klientów, a sam II kw. był pod tym względem najgorszy w historii. Według Moffetta w II kw. spadek liczby abonentów płatnej telewizji wyniosł w USA 1,3 proc. wobec 0,8 proc. rok wcześniej.

W przyszłym roku, gdy wzbogaci się oferta płatnych serwisów streamingujących wideo w sieci, trend polegający na tzw. odcinaniu kabla może się w USA jeszcze pogłębić.

Serwis Hulu, do którego udziałowców dołączył niedawno koncern Time Warner, kończy teraz z darmową wersją (dostęp do części zawartości platformy był bezpłatny w zamian za oglądanie reklam), ale za to wzbogaci ofertę o nowe streamingowane online stacje telewizyjne z biblioteki nowego współwłaściciela – TNT, TBS, CNN, Cartoon Network, Adult Swim, truTV i Boomerang.

Jeff Bewkes, prezes Time Warner, nie wymienił w tej grupie jednego z flagowych produktów koncernu, czyli HBO. W Ameryce Time Warner umożliwia korzystanie z zasobów kanałów HBO w ramach niezależnej od sieci kablowych i platform satelitarnych platformy HBO Now, która jest konkurencją dla ofert Netfliksa czy właśnie Hulu.

Choć liczba klientów tradycyjnej płatnej telewizji w Stanach Zjednoczonych topnieje, to operatorzy wcale nie mają się źle – nadrabiają spadki wpływów z telewizji innymi usługami. Jak podaje serwis Marketingcharts.com, najwięksi operatorzy oferujący dostęp do szerokopasmowego internetu (obejmujący 95 proc. rynku) mają już 91,9 mln subskrybentów – to zaledwie niecałe 2 mln mniej, niż jest klientów tradycyjnej płatnej telewizji (choć jeszcze na koniec roku 2014 różnica sięgała 7 mln).

Co ciekawe, problemów wielkich operatorów w USA nie ma największy operator płatnej telewizji (satelitarnej) w Europie, czyli Sky, działający w Wielkiej Brytanii, Irlandii Północnej, we Włoszech, w Niemczech i Austrii. Rok finansowy zakończony w czerwcu zamknął z 25,88 mln klientów i było to o ok. 3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Sky także opiera się konkurencji online (zwłaszcza w postaci Netfliksa, który od stycznia działa na wszystkich europejskich rynkach), ale na razie bez strat. Zamierza też wzmocnić konkurencyjną dla Netfliksa ofertę i w dalszych planach na ten rok oraz założeniach na przyszły ma rozwijanie serwisów streamingowych Sky Ticket (Niemcy), Now TV (Włochy) oraz Now TV Combo (Wielka Brytania; to pakiet usług uwzględniający serwis wideo online).

Według wyliczeń firmy analitycznej Leichtman Research Group w II kwartale w USA 11 największych operatorów płatnej telewizji (95 proc. rynku) straciło 665 tys. abonentów. To nieco większy spadek niż rok temu (545 tys.).

– W ciągu całego roku kluczowi dostawcy płatnej telewizji utracili 705 tys. subskrybentów, choć jeszcze rok wcześniej było to 380 tys. – komentuje Bruce Leichtman, szef i główny analityk Leichtman Research Group. W samym II kw. najwięcej osób zrezygnowało z usług AT&T U-niverse (391 tys.) i satelitarnego operatora Dish (281 tys.). Wzrost odnotował tylko konkurent Dish, DirecTV.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane