eKiosk liderem na rynku cyfrowych wydań gazet

aktualizacja: 17.07.2017, 06:09

Kolporter i Ruch odpowiadają za coraz większą część rynku dystrybucji prasy w Polsce. Na rynku e-wydań największym pośrednikiem jest eKiosk.

REDAKCJA POLECA

Łączny udział firm Kolporter i Ruch w rynku dystrybucji prasy wynosi już prawie 82 proc. – wynika z najnowszego zestawienia Izby Wydawców Prasy (IWP), tradycyjnie wyliczanego w oparciu o wielkość nakładów tytułów prasowych rozwiezionych przez dystrybutorów w lutym. Rok wcześniej udział dwóch gigantów na tym rynku wynosił niecałe 81 proc.

Z zestawienia wynika, że najwięksi gracze zyskują kosztem najmniejszych. Ci, zgromadzeni w raporcie w grupie „inni" (patrz – wykres) rok wcześniej odpowiadali jeszcze za 5,87 proc. rynku, dziś jest to 5,5 proc.

Liderem rynku pozostaje kielecki Kolporter z 51,55 proc. udziałów. Za nim plasuje się Ruch (29,53 proc.), który właśnie zmienia właściciela – od amerykańskiego funduszu Eton Park (który kilka lat temu wykupił spółkę od Skarbu Państwa) przejmuje go firma jego wieloletniego prezesa – Igora Chalupca.

W rozmowie z „Rzeczpospolitą" Chalupec przyznał, że przychody Ruchu z dystrybucji prasy nie stanowiły w ubiegłym roku głównego źródła wpływów spółki, bo aż 800 mln zł z 1,4 mld zł przychodów pochodziło ze sprzedaży detalicznej.

Jak tłumaczył Chalupec, spółka nie zamierza jednak rezygnować z dystrybucji prasy.

– To dla nas bardzo ważny element strategii. Po latach spadku udziału w rynku chcemy odwrócić tę tendencję i go odbudowywać. Już w tym roku zaczyna się to dziać. Widzimy też ogromne synergie pomiędzy tym biznesem a operacjami kurierskimi – mówił.

Nawet najwięksi gracze na kolporterskim rynku tracili jednak punkty sprzedaży prasy. Łącznie było ich w lutym 53,6 tys. wobec 55,2 tys. rok wcześniej.

Na rynku dystrybucji e-prasy, która jest coraz ważniejszym źródłem przychodów dla wydawców, ok. 54 proc. sprzedaży e-wydań wydawcy realizują samodzielnie (rok wcześniej było to 43 proc.).

– Niemal 32 proc. łącznego udziału w rynku ma firma e-Kiosk poprzez platformy dystrybucyjne (e-Kiosk, e-Gazety i Nexto). Publio, Amazon, AppStore i Google Play mają łącznie ponad 5 proc. udziału, a ok. 7 proc. to inne kanały dystrybucji wydań cyfrowych – podaje IWP.

POLECAMY

KOMENTARZE