Niższe prognozy dla reklamy

Agencja mediowa Zenith obniżyła prognozy dla reklamowego rynku w Polsce i na świecie. Globalnie wydatki reklamowe wzrosną w tym roku o 4,2 proc., a w Polsce – o 2,2 proc.

Publikacja: 19.06.2017 17:38

Marcowe prognozy Zenitha mówiły o 4,4 proc. wzroście wydatków na promocję na świecie i 2,5 proc. wzroście w Polsce. To oznacza, że na koniec tego roku polski rynek reklamy będzie wart 7,06 mld zł.

- Inwestycje w reklamę rosną w powolnym, ale stabilnym tempie. Wzrostowi rynku reklamowego sprzyja rosnąca gospodarka – pierwszy kwartał w gospodarce pozytywnie zaskoczył wynikami, nastąpiło oczekiwane odbicie w inwestycjach, rośnie prywatna konsumpcja, kwitnie rynek pracy – komentuje Justyna Mazur, partner zarządzająca w Zenith. Jak dodaje, podobnie wygląda sytuacja na globalnym rynku, który na koniec tego roku będzie wart 559 mld dol.

– Wydatki reklamowe rosną stabilnie, w tempie poniżej dynamiki globalnego PKB. Reklamodawcy są ostrożni, jednak jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez Zenith wśród kluczowych klientów z całego świata, w tym z Polski, część branż ufnie patrzy w przyszłość, spodziewając się wzrostu swojego biznesu, co i nam daje powody do optymistycznych prognoz – mówi Mazur.

W Polsce tegoroczne wydatki na reklamę w telewizji (stanowi połowę całego reklamowego rynku) zwolnią o 1 pkt proc. i ich wzrost wyniesie już tylko 0,6 proc. - Spowolnienie w tym segmencie rynku reklamowego to efekt zmniejszania inwestycji przez największych reklamodawców – komentują analitycy Zenith w raporcie.

Wydatki na reklamę w internecie wzrosną o 11,8 proc.

- Głównie za sprawą inwestycji w wideo on-line i w preklamę pro gramatyczną oraz dzięki wzrostowi sektora e-handlu, dysponującego coraz wyższymi budżetami na reklamę. Zagrożeniem dla dalszego stabilnego wzrostu reklamy on-line jest powszechność stosowania adblocków, co w konsekwencji prowadzi m.in. do zmniejszenia powierzchni reklamowej i wzrostu cen reklam – ostrzega Zenith.

Spadną wydatki na reklamę w radiu ( o 2,5 proc.), dziennikach (o 16,9 proc.) oraz w magazynach (o 14,5 proc.), a także – lekko, bo tylko o 1,1 proc. – w outdoorze.

- Rynek reklamy zewnętrznej coraz bardziej odczuwa skutki wprowadzenia ustawy krajobrazowej. W związku z porządkowaniem przestrzeni miejskiej spada liczba nośników. Zenith prognozuje stabilizację tego segmentu rynku w kolejnych latach – podano. Reklama kinowa wzrośnie o 3,8 proc.

Globalne prognozy są skromniejsze niż w ubiegłym roku. - Należy jednak przypomnieć, że 2016 był rokiem wyborów prezydenckich w USA, letniej olimpiady w Rio de Janeiro oraz piłkarskich mistrzostw w Europie – wydarzeń będących co cztery lata motorem wzrostu wydatków na reklamę. Dzięki nim globalny rynek reklamy wzrósł w 2016 o ok. 6 mld dol.

Wzrost globalnego rynku reklamowego wynika z przyspieszenia wzrostu rynków w regionach Ameryki Łacińskiej oraz Europy Środkowo-Wschodniej, a także utrzymującej się wysokiej dynamice wzrostu rynków regionu Azji Pacyficzne – podaje Zenith.

Marcowe prognozy Zenitha mówiły o 4,4 proc. wzroście wydatków na promocję na świecie i 2,5 proc. wzroście w Polsce. To oznacza, że na koniec tego roku polski rynek reklamy będzie wart 7,06 mld zł.

- Inwestycje w reklamę rosną w powolnym, ale stabilnym tempie. Wzrostowi rynku reklamowego sprzyja rosnąca gospodarka – pierwszy kwartał w gospodarce pozytywnie zaskoczył wynikami, nastąpiło oczekiwane odbicie w inwestycjach, rośnie prywatna konsumpcja, kwitnie rynek pracy – komentuje Justyna Mazur, partner zarządzająca w Zenith. Jak dodaje, podobnie wygląda sytuacja na globalnym rynku, który na koniec tego roku będzie wart 559 mld dol.

Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji