Internet w nowej odsłonie

Sprzedawcy specjalistycznych certyfikatów zacierają ręce. Największego boomu spodziewają się w lipcu.

Aktualizacja: 06.06.2018 21:34 Publikacja: 06.06.2018 21:10

Internet w nowej odsłonie

Foto: Adobe Stock

Polscy przedsiębiorcy i instytucje dopiero skończyli zmagania z wdrażaniem rozporządzania o ochronie danych osobowych, a już czeka ich kolejne wyzwanie. Na szczęście mniej problematyczne. Ma ono związek z „przemeblowaniem" w najpopularniejszej w Polsce przeglądarce.

Chodzi o Google Chrome, która według najnowszych danych ma ponad 61 proc. polskiego rynku. W ciągu sześciu lat jej udział wzrósł ponad dwukrotnie. Google zdecydowało, że od lipca strony niezabezpieczone specjalistycznym certyfikatem SSL będą oznaczane jako niebezpieczne.

Rośnie popyt

Ta, wydawać by się mogło, stricte techniczna zmiana, będzie mieć daleko idące konsekwencje. Komunikat o tym, że strona może być niebezpieczna przekłada się na spadek jej odwiedzalności. Na przykład w branży e-commerce ma to bezpośredni wpływ na spadek sprzedaży. Potencjalny klient nie będzie ryzykował i widząc taki komunikat, skorzysta z oferty konkurencji. A tej nie brakuje: sklepów internetowych systematycznie przybywa, a wartość całego rynku e-commerce za dwa lata może przekroczyć 60 mld zł.

Nic więc dziwnego, że mocno rośnie popyt na certyfikaty. Firmy spodziewają się spiętrzenia sprzedaży w lipcu, kiedy będzie upływał termin dostosowania do nowej polityki Google'a. Do tej pory bezpieczna strona kojarzona była raczej z bankami, urzędami czy systemami płatności online. Nowy standard bezpieczeństwa wprowadzony przez Chrome był jednak tylko kwestią czasu. Google już od kilku lat prowadził akcje promujące korzystanie z certyfikatów.

– Dla wielu właścicieli domen do tej pory był to niepotrzebny wydatek. Jednak, również dzięki naszym działaniom informacyjnym, widzimy wzrost świadomości właścicieli stron internetowych. We wszystkich markach hostingowych obserwujemy wzrost sprzedaży certyfikatów SSL – mówi Jakub Dwernicki, prezes firmy R22.

Firefox przetarł szlak

Chrome nie jest pionierem w zakresie certyfikatów bezpieczeństwa. W ubiegłym roku Firefox wprowadził ostrzeżenie, które informuje użytkowników logujących się na stronach bez certyfikatów, że ich dane mogą być zagrożone. Jednak Chrome idzie o krok dalej: wyświetli komunikat, który poinformuje o potencjalnym niebezpieczeństwie korzystania z całości serwisu czy strony.

Sprzedawcy certyfikatów przekonują, że zabezpieczenie SSL przynosi szereg korzyści i nie jest drogie. Ceny wahają się od kilku do kilkuset złotych rocznie w zależności od poziomu bezpieczeństwa. Najtańszy pakiet polecany jest domenom, które nie wymagają podawania istotnych danych. Droższe natomiast się sprawdzają, np. tam, gdzie dokonuje się zamówień online.

Szyfrowanie transferu danych jest również istotne w kontekście RODO, które zobowiązuje do zastosowania odpowiednich środków technicznych do zapewnienia ochrony danych.

Ataków przybywa

Kwestia bezpieczeństwa w internecie nabiera coraz większego znaczenia wobec lawinowo rosnącej liczby cyberataków – na firmy, instytucje i prywatnych użytkowników. Mimo iż o cyberzagrożeniach mówi się od dawna, z przeprowadzanych badań nadal wyłania się niepokojący obraz. Jedynie 8 proc. polskich przedsiębiorstw jest odpornych na działania hakerów. W 2017 r. w wyniku cyberataków straty finansowe poniosło 44 proc. firm, a 62 proc. odnotowało zakłócenia i przestoje – wynika z danych PwC.

Z kolei firma Fortinet informuje, że coraz więcej cyberprzestępców łączy wykorzystanie złośliwego oprogramowania z tzw. atakami ukierunkowanymi, przygotowanymi specjalnie pod konkretną organizację. Hakerzy najpierw przeprowadzają rekonesans w firmie będącej ich celem. Następnie dostają się do jej sieci. Wykorzystują do tego np. socjotechnikę, aby włamać się na komputer pracownika. Jego urządzenie jest potem wykorzystywane jako punkt wyjścia do dalszej działalności przestępców. W ten sposób mogą oni też zdobyć dostęp do komputerów pracowników na wyższych stanowiskach, do serwerów baz danych czy poczty.

Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza
Media
Polska w gronie muzycznych liderów. Głównie dzięki streamingowi