Alphabet wraz z Facebookiem, Baidu, Yahoo! i Microsoftem to rosnąca potęga przychodów rynku mediowego

Wraz z Facebookiem, Baidu, Yahoo! i Microsoftem Alphabet – czyli dawny Google – zagarnia już ponad jedną trzecią wszystkich wpływów 30 największych koncernów mediowych świata.

Aktualizacja: 31.05.2016 06:06 Publikacja: 30.05.2016 21:00

Foto: 123RF

Z podsumowania sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group wynika, że wymienione koncerny odpowiadają za większość ubiegłorocznego wzrostu w mediowym biznesie.

Listę 30 największych właścicieli mediów otwiera Alphabet (podobnie jak rok wcześniej, gdy był liderem zestawienia jeszcze jako Google). Za nim w pierwszej dziesiątce kolejno plasują się: amerykańskie The Walt Disney Company (przy czym lider, Alphabet, ma ponaddwukrotnie wyższe przychody), Comcast, 21st Century Fox oraz Facebook, niemiecki Bertelsmann, amerykańskie Viacom oraz CBS Corporation, chińska wyszukiwarka internetowa Baidu i News Corporation Ruperta Murdocha.

Łączne przychody wszystkich uwzględnionych przez ZOG koncernów mediowych (czyli z rynku reklamy, sprzedaży gazet, wyszukiwarek internetowych itd.) w 2015 r. sięgnęły 259 mld dol. Z tego 88 mld dol. to łączne wpływy pięciu wymienionych wyżej najszybciej rosnących mediowo-technologicznych gigantów. „Tych pięciu największych właścicieli cyfrowych mediów kontroluje większość światowego rynku reklamy internetowej, a to, że szybko rosną, sprawia, że awansują w naszym rankingu" – komentuje w raporcie Jonathan Barnard, szef działu prognoz w ZOG.

Najszybciej rosnącą firmą mediową był w ubiegłym roku na świecie Facebook (jego przychody z biznesu mediowego wzrosły rok do roku o 65 proc.), który dzięki temu awansował w zestawieniu z dziesiątego na piąte miejsce. Drugą najszybciej rosnącą firmą było chińskie Baidu (skok przychodów o 52 proc. i awans z miejsca 14. na 9.), a trzecią – Alphabet (wzrost przychodów o 17 proc.). Lepsze niż rok temu miejsca w rankingu mają także Yahoo! (pomimo ogromnych kłopotów finansowych, które w tym roku zmusiły spółkę do poszukiwania strategicznego inwestora, awansowało z 18. na 15. miejsce) oraz Microsoft (w ubiegłym roku na miejscu 21., w tym – na 17.).

– Właściciele tradycyjnych mediów rozwijają swoje cyfrowe działalności z różnym powodzeniem. Technologie związane z cyfrowymi reklamami (np. reklamy programatyczne) wkraczają w świat tradycyjnych mediów, co wstrząśnie właścicielami i tych biznesów, ale jednocześnie zapewni nowe możliwości wzrostu – komentuje Jonathan Barnard. Jak przypomina ZOG, w ciągu ostatnich lat wydatki na reklamę w sieci na świecie rosły każdego roku średnio o 18 proc., a cała branża wykonała ogromny postęp technologiczny, m.in. w związku z szybko rozwijającym się rynkiem mobilnym.

Według prognoz ZOG reklama w sieci globalnie wzrośnie w tym roku trzykrotnie szybciej niż cały rynek (o 15,7 proc.), a w przyszłym roku po raz pierwszy przegoni telewizyjną.

Z podsumowania sieci domów mediowych ZenithOptimedia Group wynika, że wymienione koncerny odpowiadają za większość ubiegłorocznego wzrostu w mediowym biznesie.

Listę 30 największych właścicieli mediów otwiera Alphabet (podobnie jak rok wcześniej, gdy był liderem zestawienia jeszcze jako Google). Za nim w pierwszej dziesiątce kolejno plasują się: amerykańskie The Walt Disney Company (przy czym lider, Alphabet, ma ponaddwukrotnie wyższe przychody), Comcast, 21st Century Fox oraz Facebook, niemiecki Bertelsmann, amerykańskie Viacom oraz CBS Corporation, chińska wyszukiwarka internetowa Baidu i News Corporation Ruperta Murdocha.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji