Telewizor musi być duży i z dostępem do internetu

Polacy kupują coraz większe urządzenia – co dziesiąte ma już ekran z przekątną ponad 60 cali – i z opcją smart. Sprzedaż telewizorów ma w tym roku urosnąć o 7 proc., sięgając 6 mld zł.

Aktualizacja: 14.05.2017 22:38 Publikacja: 14.05.2017 20:54

Foto: Fotolia

Wzrost zamożności Polaków, a w ślad za nim większe oczekiwania odnośnie do sprzętu elektronicznego doskonale widać po tym, jakie telewizory kupują najczęściej. Jeszcze pięć lat temu kluczowa była kategoria odbiorników z ekranami o przekątnych 32 cale – stanowiły ponad 26 proc. sprzedaży.

Obecnie ich udział spadł już do 14,5 proc. wartości rynku, a popyt zdecydowanie przesunął się w stronę telewizorów ze znacznie większymi ekranami.

Przybywa cali

– Polacy kupują coraz większe telewizory, jeszcze niedawno motorem sprzedaży było modele z przekątnymi 32 cale, dzisiaj trudno wyobrazić sobie promocję bez modelu z ekranem 55 cali czy większym – potwierdza Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD.

Przed pięciu laty telewizory z przekątnymi ponad 50 cali stanowiły jedynie 8,8 proc. sprzedaży, dzisiaj to już ponad 32 proc. Popyt zdecydowanie przesuwa się w stronę modeli premium, ale nie oznacza to gwałtownego wzrostu wartości rynku. Ceny telewizorów bowiem spadają, nawet telewizory z ekranami 55-calowymi można kupić już za ok. 1,4–1,5 tys. zł.

– Ostatnie trzy lata na rynku telewizorów to okres względnej stabilizacji. Sprzedaż utrzymuje się na podobnym poziomie, jeśli chodzi o ilość urządzeń i prognozujemy, że w 2017 roku będzie podobnie. Rośnie jednak przekątna ekranu w kupowanych przez Polaków telewizorach i obecnie najchętniej wybieramy te z ekranami rozmiarach 40–50 cali – mówi Wojciech Chrzanowski, head of product managers BG w Samsung Electronics Polska.

– Coraz częściej wybieramy też telewizory UHD (4k) Smart TV o przekątnej 55 cali i większe, z najbardziej zaawansowanymi technologiami takimi jak Quantum Dot – dodaje.

Według danych firmy Euromonitor International w tym roku prognozowany jest wzrost ilościowy rynku telewizorów o ok. 2,1 proc. do niemal 2,9 mln sztuk. W ujęciu wartościowym dynamika ma być trzykrotnie wyższa i sięgnąć niemal 7 proc., a Polacy na telewizory wydadzą już ponad 6 mld zł.

Sprzedaż telewizorów wyróżnia się też pewną sezonowością. – W okresie przed świętami Bożego Narodzenia wartość sprzedaży zazwyczaj jest o ok. 70–90 proc. wyższa od średniej z pozostałych dni w roku – mówi Piotr Głowiak, manager kategorii elektronika w Allegro. Sprzedaż napędzają też imprezy sportowe, zwłaszcza piłkarskie mistrzostwa Europy i świata. – W trakcie imprezy sprzedaż jest wyższa 30–50 proc. od pozostałych dni w roku, z wyłączeniem świat – dodaje.

Liderem jest Samsung, którego udział w rynku wynosi ok. 40 proc. Z danych Allegro wynika, że w ostatnim roku wiceliderem było LG z 19 proc., a trzecią pozycję zajmuje Sony z 8 proc.

Internet na fali

– Standardem jest także funkcja smart, wyposażona jest w nią większość sprzedawanych obecnie telewizorów – dodaje Tomasz Siedlecki.

Z danych firmy badawczej IHS Markit wynika, że w najbardziej rozwiniętych rynkach jak USA, Korea Południowa czy Japonia, już 50 proc. gospodarstw domowych posiada telewizor z funkcją smart, która wykorzystywana jest do oglądania serwisów wideo czy korzystania z szeregu innych aplikacji.

W Polsce już większość kupowanych modeli ma funkcję smart. – Z naszych danych wynika, że prawie 70 proc. jest następnie podłączanych do internetu – dodaje Wojciech Chrzanowski.

Rynek ma jeszcze ogromne pole do rozwoju, przybywa domów z więcej niż jednym telewizorem, wciąż w ok. 4 mln wciąż działają analogowe telewizory, które będą stopniowo wymieniane na modele nowszej generacji. Sprzedaż telewizorów rocznie zbliża się już do poziomu 3 mln sztuk, zatem z perspektywy rynku taka liczba potencjalnych nabywców jest ogromną szansą.

– Oczekiwania i aspiracje Polaków odnośnie do korzystania z telewizorów zmieniają się. Chcemy oglądać filmy i widowiska sportowe w coraz wyższej rozdzielczości na dużych ekranach – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert.

– Tradycyjna funkcja domowego telewizora już nam nie wystarcza, dziś coraz częściej staje się on domowym centrum rozrywki i swoistym portem dostępu do informacji online – dodaje.

– Dzięki aplikacjom, jakie oferuje Android TV, telewizor nie służy już wyłączenie do oglądania telewizji, a staje się swoistym centrum domowej rozrywki. Rozwijamy linię Bravia, pośród telewizorów, które w tym roku pojawią się w sprzedaży dostępne będą ekrany o różnych przekątnych – od 32 cali aż do 77 cali w najwyższym modelu A1 wyposażonym w technologię OLED – mówi Kamil Krzywański, rzecznik Sony Polska.

Wzrost zamożności Polaków, a w ślad za nim większe oczekiwania odnośnie do sprzętu elektronicznego doskonale widać po tym, jakie telewizory kupują najczęściej. Jeszcze pięć lat temu kluczowa była kategoria odbiorników z ekranami o przekątnych 32 cale – stanowiły ponad 26 proc. sprzedaży.

Obecnie ich udział spadł już do 14,5 proc. wartości rynku, a popyt zdecydowanie przesunął się w stronę telewizorów ze znacznie większymi ekranami.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji