Cyfrowa muzyka przegoniła sprzedaż płyt na świecie

Wpływy z cyfrowej muzyki po raz pierwszy przewyższyły na świecie te ze sprzedaży muzyki na nośnikach – podało Międzynarodowe Stowarzyszenie Branży Fonograficznej IFPI.

Aktualizacja: 12.04.2016 18:38 Publikacja: 12.04.2016 17:17

Cyfrowa muzyka przegoniła sprzedaż płyt na świecie

Foto: Bloomberg

Cały rynek sprzedaży muzyki wzrósł w 2015 roku na świcie o 3,2 proc. i był wart już 15 mld dol. – podało IFPI w swoim corocznym raporcie.

– Po ponad dwóch dekadach odnotowywania spadków na rynku, po raz pierwszy odnotowujemy znowu jego wzrost – cieszyła się Frances Moore, prezes IFPI, podczas telekonferencji z dziennikarzami. Jak podkreślała, 45 proc. z tej kwoty (6,7 mld dol.) branża pozyskała ze sprzedaży muzyki cyfrowej, z której wpływy wciąż rosły szybciej niż cały rynek, bo o 10,2 proc.

– Możemy w końcu powiedzieć, że w końcu funkcjonujemy już w erze cyfrowej – po raz pierwszy wpływy z muzyki cyfrowej były wyższe od tych ze sprzedaży muzyki na fizycznych nośnikach . Te pierwsze stanowiły 45 proc. całego rynku, drugie: 39 proc. – komentowała Edgar Berger, odpowiedzialny za biznes międzynarodowy w Sony Music Entertainment.

To w dużej mierze zasługa ogromnych wzrostów przychodów z serwisów strumieniujących muzykę. W 2015 r. stanowiły już 2,7 mld dol., a z płatnych wersji serwisów w rodzaju Apple Music, Tidala, Spotify czy Deezera korzysta już 68 mln ludzi na świecie - o 66 proc. niż rok wcześniej.

To z korzystaniem z muzyki cyfrowej wiąże się jednak także najpoważniejsza oprócz piractwa bolączka muzycznej branży, czyli przepaść pomiędzy popularnością cyfrowej muzyki a wpływami z niej.

– 900 mln użytkowników serwisów, które udostępniają muzykę w zamian za oglądanie reklam przynosi nam dziś rocznie zaledwie 4 proc. wszystkich przychodów – podkreślała Frances Moore, zapowiadając, że branża zabiera się za rozwiązanie tego problemu i zaproponuje bardziej konkretne propozycje latem tego roku, oczekując, że w prace włączy się Unia Europejska.

Cały rynek sprzedaży muzyki wzrósł w 2015 roku na świcie o 3,2 proc. i był wart już 15 mld dol. – podało IFPI w swoim corocznym raporcie.

– Po ponad dwóch dekadach odnotowywania spadków na rynku, po raz pierwszy odnotowujemy znowu jego wzrost – cieszyła się Frances Moore, prezes IFPI, podczas telekonferencji z dziennikarzami. Jak podkreślała, 45 proc. z tej kwoty (6,7 mld dol.) branża pozyskała ze sprzedaży muzyki cyfrowej, z której wpływy wciąż rosły szybciej niż cały rynek, bo o 10,2 proc.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Media
Brytyjczycy robią porządek na rynku mediów. Koniec z zagranicznymi wpływami
Media
Ile powinna wynosić nagroda w „Milionerach"? Inflacja pożarła sporą jej część
Media
Polska Press z nowym zarządem. Kto został prezesem spółki Orlenu?
Media
92-letni Rupert Murdoch chce się żenić. Zaręczył się po raz szósty
Media
80 zgłoszeń do zarządu Polska Press