Koniec wzrostu płatnej telewizji w naszym regionie

Polska jest wśród tych krajów Europy Wschodniej, w których w ciągu najbliższych pięciu lat liczba klientów płatnych telewizji spadnie.

Aktualizacja: 13.04.2017 09:46 Publikacja: 12.04.2017 20:05

Foto: Bloomberg

Za taką sytuację – prognozowaną przez firmę Digital TV Research – będą odpowiadały procesy migracyjne (zwłaszcza te wywołane poszukiwaniem pracy na innych rynkach) oraz spadek liczby urodzeń w 15 z 22 krajów Europy Wschodniej, do której firma zalicza także Polskę.

Jak spodziewa się Simon Murray, główny analityk Digital TV Research, między 2016 i 2022 r. w naszym regionie liczba domów, w których w ogóle odbiera się telewizję, zmniejszy się o 2 mln, a operatorzy płatnych telewizji stracą 1 mln klientów (ich liczba skurczy się do niespełna 80 mln). Rok 2017 będzie szczytowym rokiem dla branży, jeśli chodzi o liczbę klientów. Wschodnioeuropejscy operatorzy będą wtedy mieli 81,06 mln abonentów.

Polska liderem

Wśród krajów, których dotknie spadkowa tendencja, znajduje się Polska. – Szacujemy, że do 2022 r. liczba klientów płatnej telewizji zmniejszy się tam z 10,8 mln do 10,4 mln. Do 2020 liczba abonentów analogowej telewizji spadnie do zera z 1,5 mln na koniec 2016 r. Część z analogowych klientów nie zdecyduje się na przejście na płatne usługi cyfrowe, wybierając darmową naziemną telewizję cyfrową – mówi „Rzeczpospolitej" Simon Murray.

W całym regionie widać, jego zdaniem, podobną tendencję. – Opóźnione starty naziemnej telewizji cyfrowej w niektórych krajach spowodowały, że część klientów rezygnujących z pakietów analogowych zamiast wykupić w ich miejsce cyfrowe, przenosiła się do nadawanych bezpłatnie naziemnych stacji cyfrowych – podaje Digital TV Research w swoim raporcie.

Choć Polska jest w regionie liderem przychodów z płatnej telewizji, także ona nie uchroni się przed spadkami przychodów w sektorze. – Wpływy operatorów płatnej telewizji zmniejszą się tam z 1,72 mld dol. do 1,61 mld dol. w 2022 r.: po części z powodu odpływu klientów, ale także dlatego, że operatorzy będą pozyskiwać z dostępu do usług telewizyjnych coraz mniejsze kwoty z uwagi na pakietowanie ich z innymi usługami – mówi Murray.

Spadki dotkną dokładnie połowy z 22 krajów objętych prognozą w regionie. Digital TV Research szacuje, że szczytowym rokiem dla operatorów będzie obecny, kiedy ich łączne wpływy dobiją do 6,11 mld dol., by później ustabilizować się w okolicach 6 mld dol.

Coraz mniej stanowić będą w tej puli wpłaty od klientów usług analogowych. W 2017 r. będą jeszcze wynosiły 1 mld dol., a w 2022 wyniosą już zaledwie 184 mln dol.

Młodzi wolą internet

Spadków na rynku płatnej telewizji w Polsce spodziewa się także firma doradcza PwC. Według jej prognoz liczba gospodarstw z dostępem do płatnej telewizji zmniejszy się w Polsce między 2016 i 2020 r. z 10,8 mln do 10,7 mln. Ale nasycenie tymi usługami wzrośnie: z 70,7 do 72,9 proc.

Pytani przez IBRIS na zlecenie PwC o przyszłość telewizji polscy internauci raczej nie przewidują jej upadku. Aż 63 proc. spodziewa się, że za pięć lat wciąż będzie chciało mieć kablówkę lub platformę satelitarną.

Ten odsetek zmniejsza się jednak, w miarę jak rozszerza się horyzont czasowy. Na analogiczne pytanie o sytuację za dziesięć lat twierdząco odpowiada już mniej, bo 51 proc. Znacznie rzadziej deklarują tak osoby młode. W grupie 18–24-latków za dziesięć lat pakiet płatnej telewizji spodziewa się mieć tylko 28 proc. pytanych.

Co ciekawe, choć trend na rynku jest dziś inny, bo operatorzy stawiają na pakietowanie wielu kanałów i usług, trzy czwarte polskich internautów (74,7 proc.) deklaruje, że chciałoby móc samodzielnie konstruować swoje pakiety kanałów. Najczęściej wskazywali, że chcieliby wybrać od 10 do 15 kanałów; co czwarty chciałby móc wskazać więcej niż 20.

Za taką sytuację – prognozowaną przez firmę Digital TV Research – będą odpowiadały procesy migracyjne (zwłaszcza te wywołane poszukiwaniem pracy na innych rynkach) oraz spadek liczby urodzeń w 15 z 22 krajów Europy Wschodniej, do której firma zalicza także Polskę.

Jak spodziewa się Simon Murray, główny analityk Digital TV Research, między 2016 i 2022 r. w naszym regionie liczba domów, w których w ogóle odbiera się telewizję, zmniejszy się o 2 mln, a operatorzy płatnych telewizji stracą 1 mln klientów (ich liczba skurczy się do niespełna 80 mln). Rok 2017 będzie szczytowym rokiem dla branży, jeśli chodzi o liczbę klientów. Wschodnioeuropejscy operatorzy będą wtedy mieli 81,06 mln abonentów.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane