PwC: Polskie firmy na celowniku hakerów

W 96 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw działających w Polsce w ostatnich 12 miesiącach doszło do ponad 50 cyberataków. Najczęściej wykorzystywaną metodą był tzw. atak phishingowy – podaje firma doradcza PwC.

Publikacja: 23.03.2017 10:21

PwC: Polskie firmy na celowniku hakerów

Foto: 123RF

Opracowała ona raport „Ochrona biznesu w cyfrowej transformacji", z którego wynika, aż 41 proc. firm przemysłowych obawia się dziś, że w wyniku ataku hakerskiego może dojść do uszkodzenia infrastruktury.

- Cyfrowa transformacja wystawia na próbę zaufanie w cyfrowym świecie. Skuteczna ochrona systemów IT, zgromadzonych danych i informacji jest dziś kluczowym elementem dla stabilnego funkcjonowania firmy. 61 proc. prezesów firm na świecie wskazało cyberzagrożenia jako jedno z największych obszarów ryzyka dla ich biznesu - komentuje Piotr Urban, partner w PwC, lider zespołu zarządzania ryzykiem.

Badania pokazują, że problem jest gigantyczny. W przypadku 64 proc. firm liczba cyberataków w ostatnim roku była większa niż 0,5 tys. Najczęściej wykorzystywaną metodą były oszustwa, w których przestępca podszywał się pod inną osobę lub instytucję, w celu wyłudzenia określonych informacji (np. danych logowania, szczegółów karty kredytowej). Ten tzw. Phishing stanowił ponad 1/3 wszystkich ataków (39 proc.). Wśród najbardziej dotkliwych skutków cyberataków respondenci badania wskazywali: narażenie na ryzyko prawne i straty finansowe (35 proc. wskazań) oraz utrata klientów i kradzież własności intelektualnej (po 30 proc.). Jednocześnie aż 55 proc. firm nie ma świadomości, jakie były efekty ataków cybernetycznych na dane w ich organizacjach biznesowych.

Raport PwC ujawnia, że w 79 proc. przypadków wykrytych incydentów związanych z naruszeniem bezpieczeństwa informacji ich źródłem byli aktualni pracownicy firmy. „Tylko" 62 proc. stanowiły ataki hakerskie.

Średnie i duże polskie firmy przeznaczają obecnie znaczące budżety na kwestie związane z zapewnieniem bezpieczeństwa danych i systemów IT. W 48 proc. przedsiębiorstw wydatki te są większe niż 1 mln zł, a w ponad połowie badanych firm mieszczą się w przedziale 0,5-1 mln zł. Jak zauważają autorzy raportu, polskie firmy rzadko podejmują dodatkowe działania w celu ochrony przed cyberzagrożeniami - jedynie 31 proc. prowadzi współpracę z innymi podmiotami na rzecz poprawy bezpieczeństwa i ograniczenia ryzyka w przyszłości. Jeszcze mniej, bo tylko 7 proc., twierdzi, że wykupiło specjalne ubezpieczenie obejmujące skutki potencjalnych cyberataków.

- Posiadanie ogólnej strategii bezpieczeństwa nie gwarantuje jeszcze optymalnego wydatkowania środków i wyboru adekwatnych technologiczno-organizacyjnych mechanizmów zabezpieczających. Dopiero wiedza o otoczeniu i zagrożeniach, o tym co jest najistotniejsze dla organizacji i jakie zasoby powinny być chronione, pozwala na skierowanie inwestycji we właściwą stronę - tłumaczy Tomasz Sawiak, wicedyrektor w zespole Cyber Security PwC.

Opracowała ona raport „Ochrona biznesu w cyfrowej transformacji", z którego wynika, aż 41 proc. firm przemysłowych obawia się dziś, że w wyniku ataku hakerskiego może dojść do uszkodzenia infrastruktury.

- Cyfrowa transformacja wystawia na próbę zaufanie w cyfrowym świecie. Skuteczna ochrona systemów IT, zgromadzonych danych i informacji jest dziś kluczowym elementem dla stabilnego funkcjonowania firmy. 61 proc. prezesów firm na świecie wskazało cyberzagrożenia jako jedno z największych obszarów ryzyka dla ich biznesu - komentuje Piotr Urban, partner w PwC, lider zespołu zarządzania ryzykiem.

Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji