UPC w Polsce podniosło przychody

O 2,2 proc. do około 1,58 mld zł urosły w minionym roku przychody największego operatora telewizji kablowej w kraju. Mimo inwestycji w zasięg sieci nieznacznie ubyło mu abonentów.

Aktualizacja: 15.02.2018 11:48 Publikacja: 15.02.2018 11:35

UPC w Polsce podniosło przychody

Foto: Fotolia

3,35 mln gospodarstw domowych (HP) jest już w zasięgu sieci UPC Polska, z czego 3,29 mln to domostwa i firmy, którym operator może świadczyć usługę dostępu do Internetu i telefonii – wynika ze sprawozdania za 2017 rok amerykańskiej grupy Liberty Global, właściciela największej w kraju telewizji kablowej.

Liberty Global w Europie realizuje program „Network Extensions" od przełomu 2015 i 2016 roku. W minionym roku w jego ramach sieć grupy urosła o 1,17 mln gospodarstw domowych i siedzib firm. Z naszych szacunków wynika, że inwestycje UPC w Polsce odpowiadały za około 17 proc. tego przyrostu.

W skali roku w zasięgu sieci i usług UPC przybyło bowiem około 200 tys. gospodarstw domowych. Jednak liczba abonentów spadła o 4,3 tys., ponieważ w dużych miastach konkurencja o abonenta pakietu usług stacjonarnych jest coraz większa (2/3 sieci UPC ma towarzystwo innych operatorów), a w mniejszych operator jest relatywnie nowym graczem. W ciągu 12 miesięcy ub.r. powiększyła się UPC natomiast - o 28,1 tys. - liczba świadczonych klientom usług, co jest dziś głównym celem każdego z dostawców telekomunikacyjnych. Według udostępnionych danych w końcu 2017 r. 30 proc. klientów UPC Polska korzystało z dwóch usług, a 39 proc. – z trzech.

Sprzedaż kolejnych usług klientowi, wprowadzenie nowego dekoderu Horizon (ma go 40 proc. abonentów telewizji), próby podnoszenia cen nowym klientom (czasem blokowane przez UOKIK) rozwój usług dla klientów biznesowych, a co za tym idzie także wpływy z rozliczeń międzyoperatorskich sprawiają, że przychody UPC nieznacznie rosną. Według naszych szacunków na podstawie danych Liberty i średniego kursu dolara wyniosły one w 2017 r. prawie 1,58 mld zł, co oznacza wzrost roku do roku o 2,2 proc..

Kablówce, która wyrosła na dostarczaniu pakietów płatnej telewizji, od dłuższego czasu przybywa przede wszystkim abonentów dostępu do Internetu (dlatego operator przejmuje innych graczy działającym na telewizyjnym rynku, uważanym za nasycony). Tak też było w 2017 roku: zdobyła 34,6 tys. nowych klientów tej usługi, a przyrost ten rekompensował ubytki wynikające z rezygnacji z telefonii stacjonarnej i utratę klientów płatnej telewizji.

Na koniec grudnia 2017 r. UPC Polska świadczyło 2,982 mln usług (RGU) 1,435 mln abonentom. Zdecydowana większość korzystała z usług telewizji – 1,213 mln, prawie 1,14 mln posiadał dostęp do Internetu, a telefon stacjonarny od kablówki - 630 tys.

Za sprawą inwestycji w sieć obecnie sieć kablówki jest wysycona w mniejszym stopniu niż przed rokiem: penetracja usługą telewizyjną to 36 proc., Internetem 35 proc., a telefonią stacjonarną 19 proc.

Ostatni kwartał 2017 r. był dla UPC dobry i odpowiadał za gros wyników sprzedażowych, które firma wypracowała w minionym roku. Wyhamował też spadek liczby abonentów.

W porównaniu z końcem września ubiegłego roku sieć UPC urosła o 91,4 tys. gospodarstw domowych, zasięg sieci szerokopasmowego dostępu zwiększył się o 93 tys. HP, liczba abonentów o 8,5 tys.. Liczba usług (RGU) świadczonych klientom powiększyła się o 23,9 tys.. W kwartał: klienci nabyli 3,8 tys. usług telewizji płatnej, 16,7 tys. szerokopasmowego dostępu do Internetu oraz 3,4 tys. telefonii.

Liberty, które najpierw informowało swoich akcjonariuszy iż do przejęcia Multimediów Polska przez UPC może dojść do końca 2017 r., a potem że w I kwartale 2018 obecnie odnotowuje tylko, że nie ma pewności kiedy urząd antymonopolowy wyda decyzję oraz informuje, że negocjuje z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów warunki transakcji, w tym sprzedaż części aktywów. I nic dziwnego. O perturbacjach związanych z transakcją i rozmowami UPC z UOKIK pisaliśmy wielokrotnie.

Amerykanie z jednej strony prowadzą inwestycje w rozbudowę sieci spółek zależnych, z drugiej powoli sprzedają firmy zależne (w Austrii firmę kupiło T-Mobile z grupy Deutsche Telekom, a Vodafone przyznało, że rozmawia z Liberty o zakupie części aktywów). W Polsce spekuluje się, że podobny los czeka krajową największą telewizję kablową. Kupujący nabywałby dziś drugiego pod względem przychodów gracza na rynku usług stacjonarnych.

3,35 mln gospodarstw domowych (HP) jest już w zasięgu sieci UPC Polska, z czego 3,29 mln to domostwa i firmy, którym operator może świadczyć usługę dostępu do Internetu i telefonii – wynika ze sprawozdania za 2017 rok amerykańskiej grupy Liberty Global, właściciela największej w kraju telewizji kablowej.

Liberty Global w Europie realizuje program „Network Extensions" od przełomu 2015 i 2016 roku. W minionym roku w jego ramach sieć grupy urosła o 1,17 mln gospodarstw domowych i siedzib firm. Z naszych szacunków wynika, że inwestycje UPC w Polsce odpowiadały za około 17 proc. tego przyrostu.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji