Internauci ze smartfonem w ręku

Do surfowania w sieci zamiast po komputery sięgamy po urządzenia mobilne. Królem online jest Samsung.

Publikacja: 23.01.2017 19:03

Foto: Bloomberg

Szybko rośnie udział odsłon internetowych z poziomu przeglądarek mobilnych. Z najnowszych badań firmy StatCounter wynika, że do surfowania online coraz rzadziej wykorzystujemy komputery. W niektórych krajach, np. w Danii, już około 60 proc. odwiedzin w internecie generują smartfony i tablety. W Polsce jesteśmy jednak bardziej tradycyjni. O ile jeszcze w 2010 r. pecety stanowiły o ponad 99 proc. ruchu internetowego, o tyle dziś urządzenia mobilne, głównie smartfony, odpowiadają za 23,5 proc. internetowych odsłon.

Radosław Gołąb, ekspert firmy Gemius, tłumaczy, że smartfon zyskuje wśród internautów ze względu na wygodę.

– Telefon mamy cały czas przy sobie. Przeglądanie internetu czy sprawdzanie poczty poza biurem czy domem jest wygodniejsze na urządzeniu mobilnym niż laptopie. Nie dziwi więc ten trend. Co więcej, odsetek ten nadal będzie rósł – prognozuje ekspert.

Internet w standardzie

Zdaniem Radosława Gołąba nie bez znaczenia jest rozwój technologii, czyli zwiększenie szybkości przesyłania danych, a także w praktyce brak ograniczeń, jeśli chodzi o ich transfer. – Obecnie internet w komórce jest wręcz standardem, bez którego oferta operatora jest zwyczajnie nieatrakcyjna – dodaje Radosław Gołąb.

Badania Gemiusa pokazują, że polscy internauci szczególnie upodobali sobie smartfony Samsunga. Generują one grubo ponad 1/3 mobilnego ruchu internetowego w naszym kraju. I trudno się dziwić: koreański koncern to najpopularniejszy producent nad Wisłą. Niemal co trzeci sprzedawany smartfon to właśnie urządzenie tej marki. Dominacji firmy nie zagroził nawet ubiegłoroczny skandal z wybuchającymi bateriami Galaxy Note 7.

Huawei w natarciu

Na pozycję drugiego gracza wskoczył Huawei. Dzięki mocnemu wejściu z ofertą do operatorów telekomunikacyjnych i konkurencyjnej polityce cenowej wygryzł dla siebie 1/4 rynku. Eksperci twierdzą, że aparaty chińskiego producenta trafiają jednak do mniej świadomego użytkownika niż np. urządzenia Apple. Potwierdza to zresztą raport Gemiusa. Z poziomu smartfonów Huawei surfuje online zaledwie 8,7 proc. internautów. Choć to i tak sporo, biorąc pod uwagę, że jeszcze w 2010 r. ten odsetek sięgał niecałe 0,4 proc.

Na drugim biegunie jest wspomniany Apple. Pod względem sprzedaży to dopiero trzecia najpopularniejsza marka smartfonów w Polsce, z trzykrotnie mniejszym popytem niż w przypadku Samsunga (ma ok. 10 proc. rynku). Jednak to iPhony generują największy ruch online (licząc liczbę odsłon na pojedyncze urządzenie). Co piąta odsłona w polskim internecie z poziomu urządzenia mobilnego generowana jest właśnie przez sprzęt mobilny z logo nadgryzionego jabłka.

Trzecią najpopularniejszą marką smartfonów wśród rodzimych internautów jest LG. Pod względem sprzedaży od lat zagospodarowuje sobie 10–15 proc. naszego rynku, choć – jak tłumaczy nam Krzysztof Zieliński, analityk Gemiusa – jego udział od około roku sukcesywnie maleje na rzecz Huawei. W przypadku wykorzystania urządzeń mobilnych koreańskiej firmy w sieci ciężko mówić jednak o spadkach czy stagnacji. W ciągu siedmiu lat udział ten wzrósł ponaddwukrotnie – z 4 do 9,5 proc. Dla porównania: udział Nokii spadł z prawie 45 do 7 proc.

Opinia

Szymon Wierciński ekspert strategii, biznesu, Akademia L. Koźmińskiego

Samsung, LG, Sony czy Huawei dokładają się do rynkowej dominacji Androida, czyli systemu operacyjnego Google'a. Warto podkreślić, że większość producentów smartfonów wykorzystuje ten system, a to oznacza, że cały ruch w sieci, analityka, jak i wiedza na temat użytkowników trafia nie do samych producentów urządzeń, lecz do firm dostarczających system. W konsekwencji główna oś konkurencji w branży mobilnej opiera się na rywalizacji między firmami, które zarabiają na wykorzystaniu czasu i zaangażowaniu użytkownika, takimi jak: Facebook, Google czy Apple, a nie na dostawcach sprzętu.

Szybko rośnie udział odsłon internetowych z poziomu przeglądarek mobilnych. Z najnowszych badań firmy StatCounter wynika, że do surfowania online coraz rzadziej wykorzystujemy komputery. W niektórych krajach, np. w Danii, już około 60 proc. odwiedzin w internecie generują smartfony i tablety. W Polsce jesteśmy jednak bardziej tradycyjni. O ile jeszcze w 2010 r. pecety stanowiły o ponad 99 proc. ruchu internetowego, o tyle dziś urządzenia mobilne, głównie smartfony, odpowiadają za 23,5 proc. internetowych odsłon.

Pozostało 87% artykułu
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza