Stacje dyktują podwyżki cen reklam

Łączny udział w rynku czterech największych kanałów spadł w ubiegłym roku poniżej 40 proc. Wszystkie telewizje nadały więcej spotów niż rok wcześniej, ale to zasługa kanałów tematycznych. Spadł czas oglądania telewizji.

Aktualizacja: 05.01.2018 14:55 Publikacja: 05.01.2018 14:45

Stacje dyktują podwyżki cen reklam

Foto: 123RF

Łączny udział w rynku Polsatu, TVN, TVP1 i TVP2 spadł w ubiegłym roku po raz pierwszy do 38,24 proc. – wynika z dany6ch Nielsen Audience Measurement. Najwyższy udział w widowni w wieku powyżej 4 roku życia miał Polsat – 10,91 proc., ale on także odnotował spadek w porównaniu z sytuacją rok wcześniej (11,45 proc.). Polsat był też stacją, która odnotowała najwyższe cennikowe wpływy z reklam: 4,35 mld zł i było to o 13,87 proc. więcej niż rok wcześniej.

Analogiczny udział TVN w widowni wynosił 9,87 proc. (przy 10,37 proc. rok wcześniej), a jego wpływy reklamowe liczone według cenników (czyli bez odliczenia rabatów, jakich stacje udzielają reklamodawcom) sięgnęły 3,22 mld zł i były o 14,54 proc. wyższe niż w 2016 roku.

TVP1 miała 9,59 proc. udziałów w rynku (przy 11,10 proc. rok wcześniej), a TVP2: 7,87 proc. (przy 8,32 proc. w 2016 roku). Przychody z reklam w TVP1 spadły o 14,6 proc. do 1,19 mld zł, a TVp2 wzrosły o 15,89 proc. do 1,31 mld zł. Na 2018 rok stacje telewizyjne negocjują z domami mediowymi podwyżki cen, by utrzymać status quo w sytuacji, gdy spada czas oglądania telewizji. W 2017 roku wynosił 4 godziny i 18 min., rok wcześniej były to jeszcze 4 godziny i 21 min. - Nieunikniony w 2018 roku będzie znaczący wzrost cen reklamy telewizyjnej, historycznie wyjątkowo niskich w porównaniu do innych rynków europejskich. To wynik przewagi popytu nad podażą w obszarze telewizyjnym, a odzwierciedleniem tego stanu są nowe polityki handlowe stacji telewizyjnych. Inflacja w telewizji to doskonały prognostyk dla innych mediów, zwłaszcza dla kanałów cyfrowych i radio – komentuje Artur Malinowski, dyrektor zarządzający domu mediowego Carat z Dentsu Aegis Network.

Cały rynek reklamy telewizyjnej w 2017 roku był według Nielsena wart 27 mld zł, o 10,5 proc. więcej niż rok wcześniej (choć netto raczej w ogóle nie wzrósł), wszystkie stacje wyemitowały 31,5 mln spotów, czyli o prawie 16 proc. więcej niż w 2016 roku.

Największymi telewizyjnymi reklamodawcami w 2017 roku byli Aflofarm (1,42 mld zł), Nestle (666,9 mln zł), Polkomtel (630,3 mln zł)i Polpharma (620,3 mln zł), co wyraźnie pokazuje, jaki wpływ na rynek może mieć zapowiadana próba wyeliminowania z mediów reklamy leków sprzedawanych bez recepty (OTC).

Druga zmianą, która mocno może uderzyć w telewizję, jako medium utrzymujące się z reklam, to możliwe ograniczenia reklamy piwa. Zwłaszcza, jeśli weźmie się pod uwagę, że to roku Mundialu, kiedy browary tradycyjnie mocniej stawiały na kampanie reklamowe. - Jak te zmiany wpłyną na rynek mediowy? W przypadku tych drugich należy się spodziewać przesuwania budżetów do internetu, który obecnie jest drugim medium pod kątem przychodów z reklam browarów – komentowała „Rz" Renata Wasiak-Sosnowska, prezes Havas Media.

Najtłumniej oglądamy sport

Z zestawienia Nielsena wynika, że wśród dziesięciu najlepiej oglądanych programów w 2017 roku przeważały relacje sportowe. Aż pięć rekordowych oglądalności zapewniły relacje z eliminacji o Mistrzostw Świata w piłce nożnej (najwięcej osób oglądało średnio mecz Polska-Czarnogóra: prawie 8,5 mln). Pozostałych pięciu rekordzistów to relacje z Pucharu świata w skokach narciarskich, a także jedno z wydań Teleexpressu (z 6 stycznia 2017 roku) i -tradycyjnie – jeden z odcinków serialu „M jak miłość" pokazywanego przez TVP2.

W ostatni dzień 2017 roku czas oglądania telewizji był, jak zawsze, znacznie dłuższy niż wynika z całorocznej średniej. Statystyczny widz zasiadał przed telewizorem przez 6 godz. i 9 min, a w Nowy Rok – przez 6 godz. i 7 min.

Pojedynek na sylwestrowe relacje z koncertów współorganizowanych przez największe telewizje wygrała TVP - jej relację z Zakopanego, gdzie śpiewał m.in. autor tegorocznego hitu „Despacito" – Luis Fonsi – oglądało średnio 4,69 mln widzów, podczas gdy relację Polsatu z Katowic śledziły w głównej stacji tej grupy 2,2 mln widzów, a zabawę zorganizowaną przez Warszawę i TVN – 1,47 mln osób.

2018 rok TVP otworzyła debiutem nowego serialu historycznego „Korona Królów", którego akcja toczy się w czasach panowania Kazimierza Wielkiego. Dwa pierwsze odcinki serialu wyemitowane w Nowy Rok według Nielsena oglądało średnio 3,7 mln widzów

Łączny udział w rynku Polsatu, TVN, TVP1 i TVP2 spadł w ubiegłym roku po raz pierwszy do 38,24 proc. – wynika z dany6ch Nielsen Audience Measurement. Najwyższy udział w widowni w wieku powyżej 4 roku życia miał Polsat – 10,91 proc., ale on także odnotował spadek w porównaniu z sytuacją rok wcześniej (11,45 proc.). Polsat był też stacją, która odnotowała najwyższe cennikowe wpływy z reklam: 4,35 mld zł i było to o 13,87 proc. więcej niż rok wcześniej.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji
Media
Masowy protest dziennikarzy w Grecji. „Nie stać nas na utrzymanie rodzin”
Media
Nie żyje założyciel Money.pl Arkadiusz Osiak
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Media
Meta oskarżona o cenzurę. Zablokowała linki do gazety i felieton niezależnego dziennikarza