Reklama

Napięte łącza szkolnego internetu. Operatorzy walczą z czasem

Aby nie stracić unijnych dotacji na światłowód dla domu, telekomy muszą przyspieszyć podłączanie placówek edukacyjnych.

Publikacja: 19.06.2018 19:51

Napięte łącza szkolnego internetu. Operatorzy walczą z czasem

Foto: 123RF

Jednym z istotnych warunków umów zawartych przez przedsiębiorstwa telekomunikacyjne z Centrum Projektów Polska Cyfrowa o dotacje do budowy szerokopasmowego internetu z programu „Polska cyfrowa" jest cyfryzacja szkół.

Według CPPC telekomy startujące w dotychczas rozstrzygniętych dwóch konkursach zobowiązały się doprowadzić łącze o prędkości minimum 100 Mb/s do prawie 10 tys. placówek (około 6,8 tys. budynków). Wanda Buk, dyrektor w CPPC, pytana o to, co się stanie, jeśli operatorzy nie dotrzymają terminów mówi obrazowo „kaplica". Według aktualnego stanowiska tzw. instytucji audytowej zasady unijne są zerojedynkowe i nie pozostawiają organizatorowi konkursu wyboru: firma, która nie dotrzyma warunków, musi się liczyć ze stratą dotacji.

Tymczasem Orange Polska, który się zobowiązał, że dostarczy szybki internet do największej liczby placówek, pierwsze cztery szkoły podłączył we wtorek w Skwierzynie (woj. lubuskie). Jedną ze szkół, która uzyskało dostęp do światłowodu, jest Zespół Szkół Technicznych im. Stanisława Lema.

– W ramach konkursów 1. osi POPC, po uwzględnieniu zmian w liczbie szkół wynikających z wprowadzenia reformy edukacyjnej, Orange Polska ma podłączyć do sieci NGA 3004 placówki oświatowe. Zgodnie z założeniami umów z CPPC 80 proc. z zadeklarowanych jednostek oświatowych powinno zostać podłączonych do 22 sierpnia 2018 r. Termin realizacji prac dla pozostałych szkół to 22 lutego 2019 r. – informuje Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska.

Pytany, czy telekom zdąży do 22 sierpnia podłączyć prawie 2,5 tys. szkół, deklaruje, że firma dokłada wszelkich starań, aby terminu dotrzymać. – Tak jak inni inwestorzy, Orange Polska napotyka trudności w realizacji inwestycji. Wynika to m.in. z konieczności długotrwałych uzgodnień z właścicielami gruntów przez które ma przebiegać łącze (szkoły nie zawsze znajdują się własnym gruncie). Ponadto ogromny popyt stworzony przez inwestycje współfinansowane przez UE, a także inwestycje światłowodowe operatorów spowodowały niedobór wykwalifikowanych ekip wykonawczych i trudności z zapewnieniem niezbędnego sprzętu. Rozpoczynające się wkrótce dwumiesięczne wakacje, mogą oznaczać ograniczony dostęp do osób podejmujących decyzje w imieniu szkół – mówi Wojciech Jabczyński. – Jesteśmy w stałym kontakcie z CPPC, analizujemy pojawiające się trudności i wspólnie poszukujemy najlepszych rozwiązań w celu ich wyeliminowania. Zaprzecza, gdy pytamy, czy to oznacza, że firma rozmawia z CPPC o przesunięciu terminu.

Reklama
Reklama

– Nie widzimy istotnych zagrożeń dla harmonogramu i jesteśmy przekonani, że na terenach, gdzie realizujemy projekt, zapewnimy w terminie internet każdej zainteresowanej szkole, która złoży zamówienie – deklaruje Paweł Biarda z zarządu Nexery.

Janusz Kosiński, prezes wielkopolskiej Inei, mówi zaś, że przy współpracy z lokalnymi władzami, w pierwszym, wrześniowym terminie grupa może podłączyć nie 80 proc., ale 90 proc. przypisanych jej szkół.

To, że operatorzy doprowadzają światłowody do placówek edukacyjnych, nie oznacza, że zdobywają w ten sposób klientów detalicznych. Wspomniana szkoła w Skwierzynie, podobnie jak inne szkoły objęte POPC, ma wybór między płatną usługą a usługą państwowego operatora Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, czyli NASK. Ten rozległej sieci nie ma i kupuje transmisję od prywatnych operatorów mających lub budujących infrastrukturę. Dostawców wybrał w maju.

Media
Miliarder chętny na zakup TikToka „w zawieszeniu”. Co zrobi Donald Trump?
Media
Zmiany w zarządzie Gremi Media
Media
Złote Spinacze 2025. To oni zwyciężyli
Media
To nie koniec wyścigu o Warner Bros. Discovery. Paramount składa ofertę wrogiego przejęcia
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Media
Netflix kupuje studia i dział streamingowy Warner Bros. Discovery. Potężna transakcja
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama