Lagardere sprzedaje Czechom Radio Zet

Francuska grupa sprzedaje za 73 mln euro radiostacje w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym stację numer dwa w Polsce.

Aktualizacja: 17.04.2018 16:57 Publikacja: 17.04.2018 13:43

Lagardere sprzedaje Czechom Radio Zet

Foto: facebook.com/radiozet

– Dla polskiego ryku mediów to na pewno zmiana nie tylko ważna, ale i symboliczna. Wycofuje się z Polski jeden dużych zagranicznych podmiotów, który odgrywał ważną rolę w budowie rynku medialnego po upadku komunizmu – mówi Juliusz Braun, medioznawca, członek Rady Mediów Narodowych i były prezes Telewizji Polskiej.

W ten sposób komentuje informację, że Grupa Lagardere po prawie 20 latach zamierza sprzedać Radio Zet, drugą ogólnopolską rozgłośnię w Polsce pod względem liczby słuchaczy i udziału w rynku reklamy radiowej.

Dokładniej mówiąc, Francuzi sprzedają kilka stacji w Europie Środkowo-Wschodniej, w tym Grupę Eurozet, do której należą także takie pomniejsze stacje, jak Antyradio czy Chillizet. Oprócz biznesu w Polsce pod młotek poszły radia: Europa 2 na Słowacji, Evropa 2 i Frekvence 1 w Czechach, a w Rumunii: Europa FM, Vibe FM i Virgin Radio.

Wartość całej transakcji, która stanowi element realizacji strategii ogłoszonej w marcu przez Arnaud Lagardere, szefa francuskiej grupy, to 73 mln euro, a sprzedawane firmy miały w ub.r. 56 mln euro przychodów. Dla porównania, według sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Grupa Eurozet w 2016 r. zanotowała około 76 mln zł przychodów.

Stacje kupuje Czech Media Invest, grupa, którą kieruje Daniel Kretinsky, prawnik, a jednocześnie jeden z najbogatszych Czechów („Forbes" wycenił jego majątek na 2,6 mld dol.), kibicom znany z udziałów w klubie Sparta Praga.

– Wydaje mi się, że zakup ma na celu zwiększenie potencjału Czech Media Invest w regionie. Od dłuższego czasu było wiadomo, że Lagardere szuka potencjalnych kupców na Eurozet, a transakcja, w której sprzedali swoje aktywa radiowe również w Czechach, Rumuni i na Słowacji, pozwala na wyjście z inwestycji w szerszym, a nie jedynie polskim kontekście – mówi Marek Dworak, b. prezes RMF FM (obecnie m.in. członek rady nadzorczej Gremi Media).

Braun zwraca uwagę, że po raz pierwszy poważnym graczem w polskich mediach staje się firma czeska. Przypomina, że do Czech Media Invest należy Czech News Center (CNC), jeden z największych koncernów medialnych w tym kraju.

Dla Radia Zet, które w ostatnich latach traciło udział w rynku, nowy właściciel to szansa. – Inwestor ma zapewne pomysł na rozwój i być może będzie chciał czymś zaskoczyć konkurentów. Nie oczekiwałbym jednak istotnych zmian w najbliższym czasie na polskim rynku mediów, szczególnie że Media Invest nie ma jeszcze dużego doświadczenia w Polsce – mówi Dominik Niszcz, analityk rynku akcji zajmujący się sektorem TMT w Raiffeisen Centrobank.

Dla polityków interesujące będzie, czy nowy właściciel zaangażuje się silniej w debatę publiczną w Polsce. Dworak nie wyklucza tego całkowicie. Braun uważa, że rząd PiS nie może liczyć na powstanie „wyszehradzkiego" koncernu medialnego. – Polscy analitycy polityczni będą musieli brać pod uwagę, jak interesy czeskiego miliardera mogą wpływać na polską politykę – mówi b. szef TVP.

O części transakcji dotyczącej Polski wypowiedzą się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz KRRiT.

Od Radia Gazeta do Radia Zet

Radio Zet to jedna z pierwszych prywatnych stacji radiowych w Polsce. Ruszyła we wrześniu 1990 r. jako Radio Gazeta. Założycielem i pierwszym prezesem stacji był Andrzej Woyciechowski (zmarł w 1995 r.). Początkowo głównym udziałowcem stacji była Agora. Francuski koncern Lagardere pojawił się w akcjonariacie za sprawą Woyciechowskiego.

– Dla polskiego ryku mediów to na pewno zmiana nie tylko ważna, ale i symboliczna. Wycofuje się z Polski jeden dużych zagranicznych podmiotów, który odgrywał ważną rolę w budowie rynku medialnego po upadku komunizmu – mówi Juliusz Braun, medioznawca, członek Rady Mediów Narodowych i były prezes Telewizji Polskiej.

W ten sposób komentuje informację, że Grupa Lagardere po prawie 20 latach zamierza sprzedać Radio Zet, drugą ogólnopolską rozgłośnię w Polsce pod względem liczby słuchaczy i udziału w rynku reklamy radiowej.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane
Media
Nie żyje Tomasz Świderek. Przez lata pisał w „Rz” o telekomunikacji