Wyniki Cyfrowego Polsatu nieco lepsze od oczekiwań

W III kwartale br. grupa kontrolowana przez Zygmunta Solorza-Żaka wykazała nieznaczny spadek przychodów i wzrost wyniku EBITDA. W jej skład wszedł IT Polpager.

Aktualizacja: 09.11.2016 06:31 Publikacja: 09.11.2016 06:18

Wyniki Cyfrowego Polsatu nieco lepsze od oczekiwań

Foto: grupapolsat.pl

Nieznacznego spadku przychodów i wyniku EBITDA w III kwartale br. spodziewały się biura maklerskie po grupie Zygmunta Solorza-Żaka . Średnia prognoz maklerów mówiła bowiem o 2,38 mld zł przychodów, 923 mln zł EBITDA, 440,5 mln zł zysku operacyjnego i 259,5 mln zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem w 2015 r. oznaczałoby to spadki odpowiednio o 2,14 proc., 0,8 proc., 16,7 proc. oraz 48,4 proc.

Tymczasem, jak wynika z opublikowanych w nocy z 8 na 9 listopada danych, grupa łącząca w sobie biznes telekomunikacyjny i telewizyjny zanotowała wyniki nieco wyższe niż oczekiwano i wykazała 2,39 mld zł przychodów, 957 mln zł EBITDA, 449,1 mln zł zysku operacyjnego oraz 269,8 mln zł czystego zysku.

Rok do roku oznacza to przychody, zysk operacyjny i netto niższe odpowiednio o: 1,7 proc., 15,1 proc. i 46 proc. niż w III kw. 2015 r., ale EBITDA wyższą o 2,3 proc. Marża EBITDA w kwartale przekroczyła ponownie 40 proc.

Dane nie są porównywalne z tymi raportowanymi rok temu, bo w tym roku miliarder doprowadził do przejęcia przez Cyfrowy Polsat pozostającej poza nim grupy Midas. Rok temu Midas nabywał od Cyfrowego Polsatu usługi, podnosząc jego przychody.

Co ciekawe, 30 września struktura grupy ponownie się nieco zmieniła: operator sieci Plus nabył bowiem spółkę IT Polpager, budującą i utrzymującą sieci telekomunikacyjne, czyli biznes wydzielony kilka lat temu ze Sferii.

Kupił go wówczas Aleksander Myszka, b. prezes Telewizji Polsat, wieloletni współpracownik Solorza-Żaka za kilka tysięcy złotych. Teraz odkupił ją Polkomtel, a sprzedającymi były dwa FIZ-y zarządzane przez Trigon. Otrzymały za udziały spółki 10,3 mln zł. Przychody i zyski IT Polpagera nie zostały ujęte w wynikach grupy za trzy kwartały.

Po trzech kwartałach Grupa Cyfrowego Polsatu odnotowała 7,2 mld zł przychodów, o 0,6 proc. mniej niż przed rokiem w analogicznym okresie, miała 1,28 mld zł zysku operacyjnego, 2,74 mld zł EBITDA i 679 mln zł zysku netto.

Wskaźnik dług netto do EBITDA grupy w ujęciu SFA (bez długu wobec właścicieli) obniżył się do 2,96 i jeśli się utrzyma w przyszłym roku – jak mówi nowa polityka dywidendowa – grupa będzie mogła wypłacić akcjonariuszom do 400 mln zł dywidendy.

Założenia zarządu mówią, że wypracuje ona w całym 2016 r. około 1,2-1,4 mld zł gotówki, przy czym bardziej prawdopodobne jest, że będzie to suma bliższa górnej granicy tych widełek.

Zmiany legislacyjne w kraju spowodowały, że raportowana przez grupę liczba kart SIM w segmencie usług mobilnych spadła w kwartał o około 184 tys. do 11,8 mln.

Urosła przy tym liczba kart abonamentowych (o nieco ponad 90 tys. do 8,3 mln), a spadła o 274 tys. liczba kart pre-paid.

Grupa podała w sprawozdaniu, że wg jej szacunków sprzedaż nowych kart pre-paid spadła od momentu wejścia w życie obowiązku rejestracji danych klientów o połowę.

Z płatnej telewizji grupy korzysta około 3,5 mln abonentów.

Nieznacznego spadku przychodów i wyniku EBITDA w III kwartale br. spodziewały się biura maklerskie po grupie Zygmunta Solorza-Żaka . Średnia prognoz maklerów mówiła bowiem o 2,38 mld zł przychodów, 923 mln zł EBITDA, 440,5 mln zł zysku operacyjnego i 259,5 mln zł zysku netto. W porównaniu z analogicznym okresem w 2015 r. oznaczałoby to spadki odpowiednio o 2,14 proc., 0,8 proc., 16,7 proc. oraz 48,4 proc.

Tymczasem, jak wynika z opublikowanych w nocy z 8 na 9 listopada danych, grupa łącząca w sobie biznes telekomunikacyjny i telewizyjny zanotowała wyniki nieco wyższe niż oczekiwano i wykazała 2,39 mld zł przychodów, 957 mln zł EBITDA, 449,1 mln zł zysku operacyjnego oraz 269,8 mln zł czystego zysku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Media
Nowy „Plus Minus”: 20 lat Polski w UE. Dobrze wyszło (tylko teraz nie wychodźmy!)
Media
Unia Europejska i USA celują w TikToka. Chiński gigant uzależnia użytkowników
Media
Wybory samorządowe na celowniku AI. Polska znalazła się na czarnej liście
Media
Telewizje zarobią na streamingu. Platformy wchodzą na rynek reklamy
Media
Koniec ekspansji platform streamingowych? Netflix ukryje dane