Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Marki Polskie

Polskie marki – obce słowa

Paweł Jabłoński
Fotorzepa/Waldemar Kompała
Trzynasta edycja rankingu najcenniejszych polskich marek nie jest szczęœliwa dla rodzimych brandów.

Różne przyczyny spowodowały, że wiele z nich zmniejszyło swojš wartoœć. Doszło też do paru przetasowań w rankingu mocy marek. Wszystko jednak wskazuje na to, że naprawdę wielkie zmiany nastšpiš dopiero w przyszłym roku. W tej edycji różnice między markami z czołówek kilku naszych zestawień tak się zmniejszyły, że można się spodziewać istotnych zmian na pozycjach liderów.

Ważniejsze jednak od tych przetasowań w naszym rankingu jest to, że w ubiegłym roku kwestia tworzenia i pielęgnacji rodzimych brandów zeszła na drugi plan, zarówno w polityce gospodarczej państwa, jak i wielu przedsiębiorstw.

Dziœ na liœcie słów-zaklęć, które rzšdzš polskimi firmami, słowo „marka" plasuje się na odległej pozycji. Dużo ważniejszymi (modniejszymi) wyrażenia stały się: innowacje, start-up, eksport czy też patriotyzm. Niestety, to dowód, że od dawna w Polsce nie potrafimy długofalowo i konsekwentnie realizować żadnej ważnych idei. Dotyczy to też kwestii budowania pozycji polskich marek. Zastępujš jš nowe słowa wytrychy, które w rzeczywistoœci nie niosš nowych treœci.

Tymczasem w polskich markach nie dzieje się dobrze. Wœród 10 nowych brandów zgłoszonych do konkursu Młoda Marka Sukcesu tylko dwa brzmiš po polsku. Reszta to obce słownictwo, nienawišzujšce w żaden sposób do naszego kraju. Czyli polscy przedsiębiorcy oceniajš, że aby zdobyć klientów, muszš udawać zagranicznych producentów? Co gorsza, dotyczy to w takim samym stopniu marek żywnoœci, jak i nowych technologii.

Pozytywnš zmianš w naszym rankingu jest nowa metodologia prowadzenia badań. Teraz opieramy je na informacjach pozyskanych w internecie. Czyli stajemy się przez to bardziej nowoczeœni. Poprawiło to znaczšco pozycje wielu marek aktywnych w sieci kosztem tych bardziej tradycyjnych. Ubocznym efektem było poważne obniżenie wartoœci. Mimo to łšczna wartoœć wszystkich brandów z naszej listy wyniosła prawie 65 mld zł, o miliard mniej niż przed rokiem.

Na koniec tradycyjnie chcę wyrazić żal, że tak wiele firm nie chce udostępniać danych o swoich markach. To niestety skazuje nas na szacowanie wartoœci. Co gorsza, powoduje to też, że w naszym zestawieniu brakuje paru ważnych brandów – szczególnie brak Polskiego Radia i Onetu. Niestety, polskie firmy cišgle majš kłopot z otwarciem się na rynek.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL