LOT z lepszym wynikiem. Związki zawodowe negocjują nowe warunki płacowe

Związki chcą wykorzystać sytuację i domagają się podwyżek płac.

Publikacja: 04.12.2016 19:10

Foto: Bloomberg

Zarząd firmy i związki zawodowe negocjują nowe warunki płacowe. Strona społeczna uważa, że skoro poprawiają się wyniki finansowe przewoźnika, to i system wynagradzania powinien się zmienić. Według informacji „Rzeczpospolitej" zysk operacyjny za rok 2016 może sięgnąć 200 mln zł.

Wiadomo, że negocjacje nie dotyczą tylko pieniędzy, ale i innych spraw kluczowych dla przyszłości LOT. Obydwie strony zobowiązały się do zachowania poufności rozmów.

Więcej pracy

We wspólnym oświadczeniu wydanym 3 grudnia 2016 związki i zarząd poinformowały, że nie będą komentowały wyników dyskusji, która jest „merytoryczna" i że strony „mają nadzieję poinformowania o pozytywnym ich finale". – Mamy nadzieję, że uda się to zrobić jeszcze przed końcem 2016 roku. W każdym razie jest na to ogromna szansa – mówi Adrian Kubicki, rzecznik LOT.

Wiadomo już, że system wynagrodzeń zmieni się, bo w firmie będzie dużo więcej pracy. Np. dla personelu pokładowego i pilotów wysokość zarobków będzie uzależniona od liczby wylatanych godzin, a nowe warunki mają obowiązywać od początku 2017 roku.

Związkowcy nieoficjalnie przyznają, że rozmowy z zarządem toczą się w zupełnie innej atmosferze, niż było to rok temu. Pomogły w tym lepsze perspektywy polskiego przewoźnika: nie tylko wynik finansowy, ale i informacje, że flota wyraźnie się powiększy o tak lubiane przez załogi boeingi dreamlinery, B737 neo i B737 MAX. Pojawiły się szanse na nowe połączenia. – Wreszcie zaczynamy wierzyć, że się uda – mówi jeden z pracowników.

Cały proces zmiany systemu wynagrodzeń w LOT jest bardzo skomplikowany. Po zakończeniu negocjacji i podpisaniu porozumienia pracodawca będzie rozmawiał indywidualnie z każdym z 1,5 tys. pracowników – tłumaczy Adrian Kubicki.

Rośnie zysk operacyjny

Rok 2015 zakończył się stratą operacyjną w wysokości 327,1 mln zł. Jeszcze w I kwartale strata wyniosła 33 mln zł, ale rok wcześniej w tym samym okresie sięgnęła 181 mln. Taka poprawa była możliwa, bo zmieniono politykę rachunkowości w rozliczeniach transakcji zabezpieczających ceny paliwa. Gdyby jej nie było, strata wyniosłaby o 22 mln zł więcej. Ale już w czerwcu straty zniknęły. – LOT przeszedł przez zero – mówił prezes linii Rafał Milczarski w rozmowie z „Rzeczpospolitą". Miesiąc później już nie ukrywał, że nie będzie miał kłopotu z „dowiezieniem" do końca roku wyniku zapisanego w budżecie zysku operacyjnego 125 mln złotych.

Na początku listopada LOT prognoza znów poszła w górę i na dzisiaj sięga „przynajmniej 200 mln zł". – Nie mamy jednak powodu, żeby ogłaszać zwycięstwo. Na razie nauczyliśmy się lepiej wykorzystywać to, co mamy, ale nadal jesteśmy na drodze do trwałej rentowności. Teraz najważniejszy jest poziom gotówki – powiedział „Rzeczpospolitej" Rafał Milczarski. I nie ukrywa, że dla niego dowodem dobrej kondycji firmy jest wypracowanie zysku netto (w 2015 r. strata netto wyniosła ponad 300 mln złotych i wynikała m.in z konieczności z księgowego rozliczenia sprzedaży i leasingu zwrotnego sześciu embraerów 170), a to przy tak szybkim wzroście kursu dolara będzie bardzo trudne. – Jedyne, co mogę dzisiaj powiedzieć, to że strata netto w 2017 powinna się znacząco zmniejszyć do poziomu „niskiego dwucyfrowego".

Restrukturyzacja polskiego przewoźnika uważana jest za jedną z najbardziej udanych w branży. – Po skorzystaniu z pomocy publicznej właściwie tylko LOT i Austrian Airlines oddaliły widmo bankructwa, a nawet się rozwijają. Tyle że Austrian miał potężnego inwestora – niemiecką Lufthansę, która służy i wsparciem finansowym, i flotą, a także takim zaplanowaniem siatki połączeń, by była ona jak najbardziej korzystna dla Austriana – mówi Alex Maciares, analityk rynku, komentator CNN i BBC.

Zarząd firmy i związki zawodowe negocjują nowe warunki płacowe. Strona społeczna uważa, że skoro poprawiają się wyniki finansowe przewoźnika, to i system wynagradzania powinien się zmienić. Według informacji „Rzeczpospolitej" zysk operacyjny za rok 2016 może sięgnąć 200 mln zł.

Wiadomo, że negocjacje nie dotyczą tylko pieniędzy, ale i innych spraw kluczowych dla przyszłości LOT. Obydwie strony zobowiązały się do zachowania poufności rozmów.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
100 zł za 8 dni jazdy pociągami. Koleje Śląskie kuszą na majówkę. A inni?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Singapurskie Changi nie jest już najlepszym lotniskiem na świecie
Transport
Polowanie na rosyjskie samoloty. Pomagają systemy śledzenia lotów
Transport
Andrzej Ilków, prezes PPL: Nie zapominamy o Lotnisku Chopina. Straciliśmy kilka lat
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego