Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Niespokojna cisza na lotnisku Okęcie

Fotorzepa, Radek Pasterski
Jest już praktycznie przesšdzone, że od sezonu letniego 2018 warszawskie Lotnisko Chopina zostanie całkowicie zamknięte na noc.

Będš tam tylko mogły lšdować samoloty w trybie awaryjnym. Każdy rejs komercyjny, który zakończy się w godzinach 23.30–5.30 będzie dla przewoŸnika wyjštkowo drogi. Wręcz nieopłacalny. I choć dziœ okres ciszy jest nieco dłuższy (22–6) to jednak dopuszczalne sš w tym czasie starty i lšdowania.

Do 5 paŸdziernika linie operujšce z Lotniska Chopina miały czas na wysłanie do koordynatora ruchu swoich planów lotów na sezon Lato 2018. Według informacji Urzędu Lotnictwa Cywilnego, do 26 paŸdziernika otrzymajš wstępny przydział slotów (działek czasowych startów i lšdowań). I wtedy zacznš się problemy.

Największy kłopot czeka węgierskiego niskokosztowego Wizz Aira, który nocš z lotniska Chopina miał 34 rotacje (start i lšdowanie) tygodniowo. Prezes linii Josef Varadi w rozmowie z „Rzeczpospolitš" wielokrotnie podkreœlał, że powrót na lotnisko w Modlinie nie wchodzi w rachubę i że „nigdzie się z Warszawy nie wybiera".

Po nim kłopoty będš miały litewska linia czarterowa Small Planet (16 nocnych lotów), czeski Travel Service (12) i Enter Air (6). Łšcznie nocš w stołecznym porcie odbywa się œrednio 80 operacji lotniczych. Po wprowadzeniu nowych godzin ciszy, tych operacji będzie według szacunków o ok. 30 mniej.

A Enter Air właœnie podpisał swój „kontrakt stulecia" – wartš prawie 300 mln zł umowę z niemieckim biurem podróży TUI. Jest to największy kontrakt w historii polskiego przewoŸnika czarterowego. Na pytanie, z którego lotniska będzie wozić pasażerów, odpowiedŸ brzmi: z Lotniska Chopina oczywiœcie.

– Kiedyœ już były próby touroperatorów stworzenia oferty właœnie z Modlina. Działało to w ten sposób, że biuro podróży oferowało w systemie loty z dowolnego lotniska. Gdyby się udało je sprzedać, biuro wynajęłoby czarter. Niestety, nigdy nie sprzedały się oferty z Modlina. Ludzie zwyczajnie nie chcš stamtšd lecieć – mówi Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air. I dodaje: – Nie możemy zmusić rodziny z dziećmi, która płaci za wyjazd po kilka–kilkanaœcie tysięcy złotych, by dopłaciła i poleciała z Modlina. Ludzie po prostu nie kupiš takich wycieczek.

Zamknięcie nocnego ruchu na stołecznym lotnisku nie dotknie Ryanair Sun – czarterowej linii należšcej do największego przewoŸnika europejskiego, Ryanaira, która wystartuje w Warszawie wiosnš 2018. Nowy przewoŸnik nie planuje lotów nocnych.

Leszek Chorzewski, wiceprezes lotniska w Modlinie, nadal deklaruje, że jest gotów przyjšć każdego nowego przewoŸnika. Barierš ma być to, że w podwarszawskim porcie niepodzielnie rzšdzi Ryanair, który za pasażera płaci tylko 6 zł. Tak niska kwota wynika z umowy, jakš ma przewoŸnik, ale przede wszystkim z cennika obowišzujšcego w mazowieckim porcie. Tyle samo płaciłaby każda inna linia, która zapewniłaby Modlinowi takš liczbę pasażerów.

Ale gdy Ryanair przekroczy 3 mln pasażerów – co zapewne by się stało, gdyby nie kłopoty linii i odwołane loty, także z Modlina – zapłaci za każdego pasażera jeszcze o złotówkę mniej.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL