Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Ryanair chce mieć port przesiadkowy nad Wisłš

Bloomberg
Linia lotnicza rozważa stworzenie na jednym z polskich lotnisk swojego centrum przesiadkowego w Europie Œrodkowo-Wschodniej – dowiedziała się „Rzeczpospolita". Najsilniejszš pozycję ma Modlin.

W grę wchodzi jeszcze Kraków bšdŸ Wrocław. Z Modlina Ryanair obsługuje 42 trasy, z Krakowa 56, z Wrocławia 29.

Do tej pory tanie linie wykonywały połšczenia z punktu A do punktu B, a stworzenie trasy łšczonej nie było łatwe. Teraz to się zmienia i nad ofertš takich połšczeń pracuje m.in. Ryanair. W Polsce mieliby się przesiadać pasażerowie ze wschodniej częœci naszego regionu (z Ukrainy, a także Mołdawii, Gruzji czy nawet Azerbejdżanu, gdzie Irlandczycy właœnie prowadzš rozmowy), podróżujšcy na zachód Europy.

Na razie jednak negocjacje na Ukrainie idš bardzo trudno. Ukraińcy nie chcš się zgodzić na warunki Irlandczyków. Zdaniem Juliusza Kumorka, członka zarzšdu Ryanaira ds. regulacyjnych i prawnych, realne jest uruchomienie takich rejsów dopiero od sezonu zimowego w 2018 roku. PrzewoŸnik szacuje, że popyt na tanie loty może być spory w sytuacji, kiedy obywatele tego kraju nie potrzebujš już wiz w podróżach do strefy Schengen. Kłopot w tym, że boeingi 737, które eksploatuje Ryanair, nie mogš pokonać na jeden raz dużych odległoœci, dzielšcych np. œrodkowš Ukrainę od zachodu Europy. Stšd koniecznoœć zorganizowania im przesiadek.

– Polska wyrasta na europejskš potęgę gospodarczš, a dzięki strategicznemu położeniu ma wszelkie niezbędne cechy, by stać się także lotniczym pomostem między Wschodem a Zachodem – uważa Alexandre de Juniac, dyrektor generalny Międzynarodowego Stowarzyszenia PrzewoŸników Powietrznych (IATA). – Aby w tym pomóc, musimy doprowadzić do maksymalnej efektywnoœci wykorzystania polskiej przestrzeni powietrznej. Pomoże w tym partnerstwo IATA i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Co rozbudować, co zaorać

– Wcale się nie dziwię takim planom, bo nawet warszawiakom doœć wygodne, a przede wszystkim tanie, lotnisko jest potrzebne. Zwłaszcza, gdy słyszymy, że Lotnisko Chopina jest do zaorania, a Centralny Port Komunikacyjny, który ma kosztować przynajmniej 35 miliardów złotych, będzie portem drogim. Przecież do Modlina kiedyœ wreszcie zostanie doprowadzona kolej, a i drogi łatwo jest poprawić. Sam port z łatwoœciš może przyjšć 40 milionów pasażerów. Oczywiœcie sš do tego niezbędne inwestycje, chociaż z tym, jak wiadomo, jest kłopot, bo jest spór między akcjonariuszami – mówi Adrian Furgalski.

Ryanair planuje w 2024 r. przewiezienie 200 milionów pasażerów. Będzie miał wówczas w swojej flocie 500 samolotów. Tak ogromnš flotš nie da się efektywnie zarzšdzać w ramach obecnego modelu biznesowego, czyli przewozami z jednego miasta do drugiego, bez zaoferowania przesiadek. Teraz w większoœci podróży pasażer Ryanaira ma oddzielny bilet na każdy odcinek i czeka na kolejne połšczenie nawet kilkanaœcie godzin. Linia będzie także zmuszona do wydłużenia czasu rotacji na lotniskach (czyli czasu od otwarcia do zamknięcia drzwi samolotu), który teraz wynosi zaledwie 25 minut.

Linia z kłopotami

Ryanair w ramach zmiany swojego modelu biznesowego porozumiał się już np. z Air Europa, której dowozi pasażerów, lecšcych potem za Atlantyk. Wczeœniej rozmawiał z British Airways, Aer Lingus, Virgin Atlantic i TAP Portugal, ale bez efektów. Michael O'Leary, prezes Ryanaira, wycofał także swojš ofertę przejęcia włoskiej Alitalii.

Wojnš zakończyły się negocjacje z Norwegianem, bo po odejœciu od stołu negocjacyjnego Norwegowie podkupili Ryanairowi 140 pilotów, co stało się bezpoœrednim powodem potężnych kłopotów irlandzkiego przewoŸnika. Z ich skutkami nie może sobie poradzić od kilku tygodni. Na okres zimowy Ryanair jest zmuszony odstawić 25 samolotów. W efekcie, łšcznie z odwołanymi lotami we wrzeœniu i paŸdzierniku, ucierpi z tego powodu ponad 700 tysięcy pasażerów. Odwoływane sš również loty z polskich lotnisk.

Największe kłopoty ma Ryanair teraz z brytyjskimi władzami lotniczymi, które zarzuciły mu, że nie informuje klientów, którzy majš bilety na odwołane loty, że mogš zmienić trasy podróży.

Ryanair liczył, że uda mu się zażegnać kryzys szybko, tymczasem kłopoty narastajš. Większoœć analityków rynku lotniczego jest zdania, że kwota 25 mln euro, jakš Ryanair przeznaczył na odszkodowania dla pasażerów, będzie niewystarczajšca.

– No właœnie, tu jest jedno z zagrożeń, jakie stwarza Ryanair. Ta linia jest nieprzewidywalna. Prezesowi zdarza się powiedzieć: sp...œmy to, tak jak w tym wypadku. Uzależnienie od takiej linii jest niebezpieczne. Tyle że w Modlinie wczeœniej czy póŸniej pojawiš się także inni przewoŸnicy – uważa ekspert Adrian Furgalski, członek zarzšdu ZG Tor. – I to jest szansa dla tego lotniska.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL