Inwestycja GE i Lufthansy idzie pełną parą

Rozpoczęto budowę zakładu serwisowania silników lotniczych w Środzie Śląskiej. Za rok mają tam być naprawiane pierwsze urządzenia.

Aktualizacja: 08.08.2017 06:40 Publikacja: 07.08.2017 20:26

Pierwsza łopata wbita w końcu lipca: od lewej: Mike Ward, Florian Huebener – dyrektorzy Budowy, Stef

Pierwsza łopata wbita w końcu lipca: od lewej: Mike Ward, Florian Huebener – dyrektorzy Budowy, Stefan Schmuck, Tomas Boettger – Zarząd XEOS.

Foto: materiały prasowe

Jak zapewnia Thomas Boettger, dyrektor zarządzający XEOS, inwestycja ma ruszyć we wrześniu 2018 r. Czyli niespełna w dwa lata po tym, jak zostały ogłoszone plany wspólnych inwestycji w Polsce. Jej koszt sięga ponad miliard złotych, a docelowo zatrudnienie ma znaleźć 600 osób.

1 sierpnia XEOS podpisał kontrakt z Budimeksem, który będzie generalnym wykonawcą obiektu. Firma wybuduje kompleks przemysłowy o powierzchni ponad 26 tys. metrów kwadratowych. W jego skład wejdzie budynek główny, gdzie znajdą się urządzenia do serwisowania i naprawy silników, budynek biurowy i pomieszczenia techniczne. Dodatkowo wybudowanych zostanie 35 tys. metrów kwadratowych nawierzchni drogowych i parkingów. – Ten projekt planujemy zakończyć w 15 miesięcy – zapewnia Krzysztof Krzyżanowski, dyr. biura handlowego Budimexu.

Drugi etap budowy, którego finał planowany jest na 2020 rok, to budowa specjalnej komory do testowania silników samolotowych – GEnX 2B oraz w późniejszym terminie także GE9X, które napędzają Boeingi 747-8 i B777X. Nie ma więc obaw, że budowa zakładu LH i GE będzie źródłem hałasu, którego tak obawiali się okoliczni mieszkańcy ostro protestujący przeciwko tej inwestycji. – Nasz zakład nie będzie hałasował bardziej, niż przejeżdżający lokalną drogą samochód z napędem elektrycznym – zapewnił Bernhard Krueger-Sprengel,wiceprezes Engine Services Lufthansa Technik.

Lufthansa takie same zakłady ma u siebie w Niemczech. Polskę, a w szczególności Legnicką Specjalną Strefę Ekonomiczną, wybrano jako miejsce postawienia drugiego takiego centrum serwisowania ze względu na bliskość Frankfurtu i dobrych połączeń drogowych. – Gdyby chodziło nam o wyprowadzenie z Niemiec hałaśliwych usług, wybralibyśmy kraj, w którym normy środowiskowe są łagodniejsze niż w Polsce – przekonywał Bernhard Krueger-Sprengel.

Od ponad pół roku trwa nabór pracowników. I zainteresowanie pracą jest ogromne. – Zespół XEOS liczy obecnie ok. 65 osób, kolejna grupa 25 pracowników dołączy do nas już we wrześniu. Zatrudnienie i budowanie zespołu idzie zgodnie z planem, a nasze oferty pracy cieszą się ogromnym zainteresowaniem, każdego dnia napływają wnioski z całej Polski – powiedziała „Rzeczpospolitej" Paulina Olechnowska, dyrektor ds. HR XEOS. W centrum XEOS pracę znajdują głównie specjaliści już związani z lotnictwem, ale bardzo widoczna jest też grupa ekspertów branży motoryzacyjnej, którzy chcą się przebranżowić.

Podobnie jak jest to w przypadku fabryki Mercedesa budowanej w pobliskim Jaworze, nie brak zainteresowanych pracą cudzoziemców. – Na najbardziej zaawansowane stanowiska technologiczne zgłaszają się również kandydaci z innych krajów – dodaje Paulina Olechnowska.

Według informacji Thomasa Boettgera, XEOS zamierza otworzyć centrum szkoleń w okolicach Wrocławia oraz ściśle współpracować z Politechniką Wrocławską.

Jak zapewnia Thomas Boettger, dyrektor zarządzający XEOS, inwestycja ma ruszyć we wrześniu 2018 r. Czyli niespełna w dwa lata po tym, jak zostały ogłoszone plany wspólnych inwestycji w Polsce. Jej koszt sięga ponad miliard złotych, a docelowo zatrudnienie ma znaleźć 600 osób.

1 sierpnia XEOS podpisał kontrakt z Budimeksem, który będzie generalnym wykonawcą obiektu. Firma wybuduje kompleks przemysłowy o powierzchni ponad 26 tys. metrów kwadratowych. W jego skład wejdzie budynek główny, gdzie znajdą się urządzenia do serwisowania i naprawy silników, budynek biurowy i pomieszczenia techniczne. Dodatkowo wybudowanych zostanie 35 tys. metrów kwadratowych nawierzchni drogowych i parkingów. – Ten projekt planujemy zakończyć w 15 miesięcy – zapewnia Krzysztof Krzyżanowski, dyr. biura handlowego Budimexu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Polskie Porty Lotnicze mają już nowego prezesa i wiceprezesa
Transport
Plany podatku od aut spalinowych do kosza
Transport
Dlaczego samoloty rosyjskich linii nadal latają. Skąd się biorą części zamienne
Transport
Plany Lufthansy dla lotniska w Brukseli. Belgowie ich nie chcą
Transport
Izrael doradza ukraińskim lotnikom. Ostrzega: wznowienie lotów nie będzie łatwe