Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Inwestycja GE i Lufthansy idzie pełnš parš

Pierwsza łopata wbita w końcu lipca: od lewej: Mike Ward, Florian Huebener – dyrektorzy Budowy, Stefan Schmuck, Tomas Boettger – Zarzšd XEOS.
materiały prasowe
Rozpoczęto budowę zakładu serwisowania silników lotniczych w Œrodzie Œlšskiej. Za rok majš tam być naprawiane pierwsze urzšdzenia.

Jak zapewnia Thomas Boettger, dyrektor zarzšdzajšcy XEOS, inwestycja ma ruszyć we wrzeœniu 2018 r. Czyli niespełna w dwa lata po tym, jak zostały ogłoszone plany wspólnych inwestycji w Polsce. Jej koszt sięga ponad miliard złotych, a docelowo zatrudnienie ma znaleŸć 600 osób.

1 sierpnia XEOS podpisał kontrakt z Budimeksem, który będzie generalnym wykonawcš obiektu. Firma wybuduje kompleks przemysłowy o powierzchni ponad 26 tys. metrów kwadratowych. W jego skład wejdzie budynek główny, gdzie znajdš się urzšdzenia do serwisowania i naprawy silników, budynek biurowy i pomieszczenia techniczne. Dodatkowo wybudowanych zostanie 35 tys. metrów kwadratowych nawierzchni drogowych i parkingów. – Ten projekt planujemy zakończyć w 15 miesięcy – zapewnia Krzysztof Krzyżanowski, dyr. biura handlowego Budimexu.

Drugi etap budowy, którego finał planowany jest na 2020 rok, to budowa specjalnej komory do testowania silników samolotowych – GEnX 2B oraz w póŸniejszym terminie także GE9X, które napędzajš Boeingi 747-8 i B777X. Nie ma więc obaw, że budowa zakładu LH i GE będzie Ÿródłem hałasu, którego tak obawiali się okoliczni mieszkańcy ostro protestujšcy przeciwko tej inwestycji. – Nasz zakład nie będzie hałasował bardziej, niż przejeżdżajšcy lokalnš drogš samochód z napędem elektrycznym – zapewnił Bernhard Krueger-Sprengel,wiceprezes Engine Services Lufthansa Technik.

Lufthansa takie same zakłady ma u siebie w Niemczech. Polskę, a w szczególnoœci Legnickš Specjalnš Strefę Ekonomicznš, wybrano jako miejsce postawienia drugiego takiego centrum serwisowania ze względu na bliskoœć Frankfurtu i dobrych połšczeń drogowych. – Gdyby chodziło nam o wyprowadzenie z Niemiec hałaœliwych usług, wybralibyœmy kraj, w którym normy œrodowiskowe sš łagodniejsze niż w Polsce – przekonywał Bernhard Krueger-Sprengel.

Od ponad pół roku trwa nabór pracowników. I zainteresowanie pracš jest ogromne. – Zespół XEOS liczy obecnie ok. 65 osób, kolejna grupa 25 pracowników dołšczy do nas już we wrzeœniu. Zatrudnienie i budowanie zespołu idzie zgodnie z planem, a nasze oferty pracy cieszš się ogromnym zainteresowaniem, każdego dnia napływajš wnioski z całej Polski – powiedziała „Rzeczpospolitej" Paulina Olechnowska, dyrektor ds. HR XEOS. W centrum XEOS pracę znajdujš głównie specjaliœci już zwišzani z lotnictwem, ale bardzo widoczna jest też grupa ekspertów branży motoryzacyjnej, którzy chcš się przebranżowić.

Podobnie jak jest to w przypadku fabryki Mercedesa budowanej w pobliskim Jaworze, nie brak zainteresowanych pracš cudzoziemców. – Na najbardziej zaawansowane stanowiska technologiczne zgłaszajš się również kandydaci z innych krajów – dodaje Paulina Olechnowska.

Według informacji Thomasa Boettgera, XEOS zamierza otworzyć centrum szkoleń w okolicach Wrocławia oraz œciœle współpracować z Politechnikš Wrocławskš.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL