Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Lotnictwo

Centralne lotnisko zmiecie małe porty

123RF
Lotniska regionalne w Polsce majš przed sobš kilkanaœcie lat rozwoju. CPL dla częœci z nich będzie zagrożeniem.

Otwarcie Centralnego Portu Lotniczego w okolicy Babska bšdŸ Mszczonowa zatrzęsie regionalnymi portami. Ofiarš padnie stołeczne Lotnisko Chopina i port w Łodzi. Z tym drugim nie będzie problemu, bo łodzianie już teraz wolš zdecydowanie latać z Warszawy, z którš ich miasto łšczy autostrada, a z ich lotniska korzysta miesięcznie ok. 20 tys. osób. Mało logiczne będzie także dalsze funkcjonowanie portu w Radomiu, niepewny jest los Bydgoszczy. Nie wiadomo, jaka będzie polityka Ryanaira i innych niskokosztowych linii lotniczych korzystajšcych z lotniska w Modlinie, które może przetrwać, jeœli umocni się tam także czarterowy biznes. Ale w nieoficjalnych rozmowach szefowie polskich lotnisk nie ukrywajš swoich obaw przed konkurencjš CPL. I wiedzš, że teraz majš jedynš szansę, żeby przycišgnšć do siebie przewoŸników i zachęcić mieszkańców regionu do latania. Jeœli ten biznes będzie silny i ruch będzie rósł, CPL wcale nie musi im zagrozić.

– Wielokrotnie podważano sens istnienia lotnisk w Szczecinie czy Poznaniu, argumentujšc, że Polacy po otwarciu granic będš woleli latać z Berlina. Ale zagrożenie się nie zmaterializowało. Na wzrost liczby odpraw pasażerskich w tych dwóch portach wpłynęło z pewnoœciš przedłużajšca się budowa megalotniska Berlin Brandenburg. Ale nie tylko. Polacy polubili latanie z bliskich portów, bo tak jest wygodniej i taniej – mówi Kurt Hoffmann, analityk europejskiego rynku lotniczego.

– Transport lotniczy w Polsce ma wielkš przyszłoœć – przekonuje Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa. Jego zdaniem regiony będš się rozwijały, a to przełoży się na ruch lotniczy i to nie tylko na północy i południu kraju, zwłaszcza w Gdańsku czy Krakowie. Zyskać mogš także te najmniejsze. – Radom, Szymany, Lublin czy Bydgoszcz majš szansę na dojœcie do poziomu miliona pasażerów rocznie, a taki jest próg wymagany do utrzymania rentownoœci portu – mówił min. Szmit podczas konferencji w Warszawie w ostatniš œrodę.

Nie tylko Ryanair

A rynek faktycznie dynamicznie się rozwija. W ostatni czwartek niskokosztowy Ryanair otworzył pištš polskš bazę, tym razem w Poznaniu. I natychmiast ogłosił uruchomienie z tego lotniska siedmiu nowych kierunków – do Tel Awiwu, Ejlatu, Billund, Castellon, Madrytu, Oslo Torp i Aten. Prezes poznańskiego portu Mariusz Wiatrowski nie ukrywa, że negocjacje z Irlandczykami były trudne. – Ale utworzenie bazy dla samolotu Ryanaira to ogromna szansa na szybki rozwój siatki połšczeń, tak istotnej dla relacji biznesowo-turystycznych miasta – mówił prezes Wiatrowski na ceremonii otwarcia bazy. I ujawnił, że Madryt, który znalazł się już w siatce, to pierwszy krok w realizacji umowy z Ryanairem. – Na kolejne czekamy – podkreœlił prezes Wiatrowski.

Najwięcej pasażerów w Polsce przewożš Ryanair i LOT. I te linie najczęœciej ogłaszajš nowe kierunki lotów, także z regionów
Rzeczpospolita

15 nowych kierunków, w tym szeœć z regionów, otworzy w tym roku LOT. Linia uruchomi od czerwca loty do Tel Awiwu z Wrocławia, Poznania, Lublina i Gdańska. Od lipca narodowy przewoŸnik poleci z Krakowa do Chicago. A wczeœniej – dwa tygodnie temu samolot LOT wrócił na trasę do Zielonej Góry.

Silne regiony

O przyszłoœć swoich lotnisk mogš być spokojni zarzšdzajšcy portami np w Rzeszowie, Katowicach, Gdańsku, Lublinie czy Krakowie. Bo najczęœciej pasażerowie latajšcy stamtšd do Warszawy przesiadajš się w stolicy i potem lecš dalej. A to, czy tranzyt będzie w Warszawie czy pod Mszczonowem, jest im obojętne.

O swoje lotnisko spokojny jest Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport. Ponad 17-proc. wzrost ruchu w pierwszych dwóch miesišcach 2017 to efekt dużego zainteresowania otwartymi w sezonie zimowym nowymi połšczeniami, chociażby do Genewy. A tylko Ryanair ogłosił z Krakowa 15 nowych tras. Liczba dostępnych kierunków podróży z tego miasta przekroczyła 100. I to nie jest koniec. – Negocjacje i rozmowy z przewoŸnikami cały czas trwajš, czego potwierdzeniem sš m.in. ogłaszane w cišgu ostatnich trzech miesięcy nowe połšczenia – mówi prezes Włoszek.

Opinia

Jacek Krawczyk, ekspert lotniczy

Chciałbym więc wiedzieć, jakie korzyœci osišgnie Polska w wymiarze rozwoju biznesu, lokujšc centralny port koło Mszczonowa? I z likwidacji lotnisk w Warszawie, Radomiu, Łodzi, Modlinie. Pewnie też w Bydgoszczy. Bo nie jest tak, że Unia Europejska daje pienišdze i można z nimi zrobić co się chce i jak się chce. Komisja Europejska dokładnie wie, że zbyt wiele lotnisk wybudowano w Europie na podstawie obietnic, które nigdy nie zostały spełnione. Dodatkowo Bruksela jest bardzo krytycznie nastawiona do budowy nowych portów, natomiast nie ma wštpliwoœci, że jest problem z ich przepustowoœciš. Bo sš porty w Polsce, przez które można by przetransferować o wiele pasażerów więcej. Tylko że ich nie ma. Parlament Europejski zażšdał już od Komisji Europejskiej i Europejskiego Trybunału Rozrachunkowego danych dotyczšcych lotnisk i z pewnoœciš szczegółowo je będzie analizował.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL