Przedstawiciele sektora handlowego znów zdominowali zestawienie

Rozmiar biznesu nie zawsze idzie w parze z wysoką rentownością. Ta zaś była niższa niż rok wcześniej.

Publikacja: 04.07.2017 01:01

Przedstawiciele sektora handlowego znów zdominowali zestawienie

Foto: www.sxc.hu

Okazuje się, że struktura branżowa największych polskich przedsiębiorstw na przestrzeni ostatnich kilku lat niewiele się zmieniła. W naszym zestawieniu dominują reprezentanci branż tradycyjnych, na czele z handlem i szerokorozumianym przetwórstwem. Wciąż niewielki odsetek całkowitych obrotów stanowią firmy usługowe i technologiczne. W tegorocznym zestawieniu spółki handlowe odpowiadają łącznie za ok. 26 proc. wszystkich przychodów firm z Listy 2000. W tej puli zdecydowaną część, bo aż ok. 70 proc. stanowią dystrybutorzy, a pozostałe 30 proc. przypada na detalistów. Wśród firm handlowych największą skalą biznesu pochwalić mogą się Jeronimo Martins (poz. 2), Eurocash (poz. 8), Lidl Polska (poz. 15) oraz Tesco (poz. 16). Łącznie w ubiegłym roku wypracowały ponad 75,5 mld zł przychodów, a Jeronimo Martins został wiceliderem całej Listy 2000 ze sprzedażą wynoszącą 35,9 mld zł. Każda ze wspomnianych czterech firm zwiększyła przychody względem 2013 r., przy czym najwyższą dynamiką, przekraczającą 9,5 proc. pochwalić może się Lidl. Tuż za nim, z 9,2-proc. zwyżką znalazł się właściciel Biedronki. Natomiast najwolniej, bo tylko o 2,6 proc., wzrosły przychody Eurocashu.

Pozostało 88% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Ekonomia
Witold M. Orłowski: Słodkie kłamstewka
Ekonomia
Spadkobierca może nic nie dostać
Ekonomia
Jan Cipiur: Sztuczna inteligencja ustali ceny
Ekonomia
Polskie sieci mają już dosyć wojny cenowej między Lidlem i Biedronką
Ekonomia
Pierwsi nowi prezesi spółek mogą pojawić się szybko