Na portalu Platformy Usług Elektronicznych ZUS od 1 stycznia 2016 r. lekarze mogą wystawiać i wysyłać do ZUS elektroniczne zwolnienia lekarskie. E-ZLA trzeba podpisać elektronicznie. Dotychczas można było to zrobić za pomocą profilu zaufanego ePUAP bądź kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Za ten ostatni trzeba było zapłacić i to nie mało. Było to barierą do korzystania z możliwości bezpłatnego wystawiania zwolnień lekarskich online.
Od 1 grudnia ZUS udostępnił nowe rozwiązanie, które ułatwi wystawianie elektronicznych zwolnień lekarskich: bezpłatny certyfikat z ZUS. Zakład zapewnia, że rozwiązanie było testowane wspólnie z lekarzami i uzyskało pozytywną opinię środowiska lekarskiego.
Iwona Kowalska, regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku, wyjaśnia, że certyfikatem można nie tylko sygnować zwolnienia lekarskie, ale także anulować te już wystawione, czy podpisać wniosek o rehabilitację leczniczą.
- Otrzymanie certyfikatu jest proste i nie wymaga obecności w ZUS, jeśli wcześniej lekarz miał już założone swoje indywidualne konto na naszej Platformie Elektronicznej PUE – wyjaśnia Iwona Kowalska.
Darmowy certyfikat umożliwiający podpisywanie elektronicznych zwolnień lekarskich wystawiany jest na wniosek lekarza na 5 lat. Niezbędnym do jego uzyskania jest zarejestrowany profil lekarza na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Tam w zakładce „Certyfikat z ZUS" każdy lekarz, posiadający uprawnienia do wystawiania zwolnień, może wystąpić o wystawienie certyfikatu. Przy okazji wnioskowania lekarz ustala od razu hasło (minimum cztery znaki: cyfry, litery, znaki specjalne), które będzie niezbędne do autoryzacji każdego zwolnienia elektronicznego certyfikatem z ZUS. Zakład wystawia certyfikat w ciągu kilku minut (maksymalny czas oczekiwania na certyfikat nie powinien przekroczyć 15 minut) od złożenia wniosku, o czym zainteresowana osoba jest informowana mailem lub smsem. Certyfikat należy zapisać na komputerze, na którym wystawiane są e-ZLA lub w pamięci nośnika zewnętrznego np. pendrive'a.