Nowość druga – to film dokumentalny „Dom, w którym mieszka opera" zrealizowany z okazji 50-lecia działalności Met w Lincoln Center. Ma być prezentowany już od maja.
Plan transmisji z Metropolitan w sezonie 2018-2019
6 października 2018
Giuseppe Verdi „Aida”
Anna Netrebko po raz pierwszy w Nowym Jorku w roli etiopskiej niewolnicy, czyż może być bardziej atrakcyjne otwarcie sezonu? Do tego Łotysz Aleksadrs Antonenko jako Radames i Gruzinka Anita Rachvelishvili (Amneris), a więc najlepsi śpiewacy zza naszej wschodnie granicy. I monumentalna inscenizacja Sonji Frisell, czyli starożytny Egipt jak prawdziwy.
20 października 2018
Camille Saint-Saens „Samson i Dalila”
Nowa inscenizacja, którą zrealizuje Serb mieszkający w Ameryce i kolejny w Metropolitan reżyser specjalizujący się z sukcesami w musicalach na Broadwayu. W głównych rolach dwie gwiazdy pierwszej wielkości: Elina Garanča i Roberto Alagna. Jeśli będzie między nimi taka chemia, jak w „Carmen” w 2010 roku, spektakl może być pasjonujący. Za pulpitem dyrygenckim Sir Mark Edler.
27 października 2018
Giacomo Puccini „Dziewczyna z Zachodu”
Wznowienie inscenizacji Giancarlo del Monaco, który wykreował obrazy jak z prawdziwego westernu. Najważniejsi są jednak bohaterowie spektaklu. Tenora Jonasa Kaufmanna rekomendować nie trzeba, w ścigającego go szeryfa wcieli się świetny baryton, Željko Lučić, tytułową dziewczyną będzie wagnerowska gwiazda, Eva-Maria Westbroek. Dyryguje Marco Armiliato.
10 listopada 2018
Nico Muhly „Marnie”
Premiera współczesnej opery, jej autorem jest niespełna 37-letni Amerykanin Nico Muhly, poruszający się zarówno w świecie muzyki poważnej, jak i popu. Skomponował operowy thriller na kanwie powieści Winstona Grahama, która w 1964 r. zainspirowała Alfreda Hitchcocka do nakręcenia filmu. Reżyserem inscenizacji przeniesionej z English National Opera jest Michael Mayer, w rolach głównych: Isabel Leonard i Christopher Maltman, kierownictwo muzyczne Robert Spano.
15 grudnia 2018
Giuseppe Verdi „Traviata”
Kolejna inscenizacja Michaela Mayera, tym razem absolutna nowość, przygotowana specjalnie dla Metropolitan. I kolejne wielkie gwiazdy w obsadzie: Diana Damrau jako Violetta, pochodzący z Hawajów Quinn Kelsey jako Germont-ojciec, ale najciekawiej zapowiada się występ Juana Diego Floreza jako Alfreda, który dotąd specjalizował się w operach Rossiniego i Donizettiego. Za pulpitem dyrygenckim nowy szef muzyczny Metropolitan, Yannick Nézet-Séguin.
12 stycznia 2019
Francesco Cilea „Adriana Lecouvreur”
Słynny duet Anna Netrebko i Piotr Beczała w nowym wcieleniu. Ona jako aktorka Comedie Franacais, on jako jej ukochany Maurycy, syn Augusta II Sasa (to postaci autentyczne). W tych rolach wystąpili jesienią 2017 roku w Wiedniu, teraz nadchodzi czas na Nowy Jork. Premierę tej tragicznej historii miłosnej przygotowuje Sir David McVicar, dyrygować ma Gianandrea Noseda.
2 lutego 2019
George Bizet „Carmen”
Roberto Alagna wraca do swego wielkiego sukcesu nowojorskiego sprzed dziewięciu lat, do Don Josego. Tym razem uczyni to w Aleksandry Kurzak jako Micaeli, Carmen będzie 35-letnia Clémentine Margaine, jedno z odkryć ostatnich lat. Inscenizacja Sir Richarda Eyrego to największy hit transmisji MET Live HD, była już prezentowana parokrotnie. Dyryguje Louis Langrée.
2 marca 2019
Gaetano Donizetti „La Fille du Régiment”
Spektakl Laurenta Pelly'ego był przebojem poprzedniej dekady, przewędrował przez kilka czołowych scen operowych z Covent Garden i Metropolitan na czele. Teraz wróci z wschodzącą gwiazdą Prette Yende w roli córki pułku oraz ulubieńcem nowojorskiej publiczności, Javierem Camareną, który jako Tonio jest zdaniem niektórych lepszy niż bezkonkurencyjny dotąd Juan Diego Florez. Dyrygent to Enrique Mazzola.
30 marca 2019
Richard Wagner „Walkiria”
Cały „Pierścień Nibelunga” zrealizowany przez słynnego Roberta Lepage’a to najdroższa produkcja w dziejach Metropolitan, kosztowała 16 mln dolarów. Statystycznie rzecz ujmując, na pokazywaną w transmisji „Walkirię” przypada jedna czwarta tej sumy. Scenograficzny pomysł Lepage’a jest jednak niezwykly, choćby dla niego warto spektakl obejrzeć. A w obsadzie są na dodatek wagnerowskie sławy: Christine Goerke (Brunhilda), Eva-Maria Westbroek (Sieglinda), (Stuart Skelton (Siegmund), a za pulpitem dyrygenckim dyrektor Opery Paryskiej Philippe Jordan.
11 maja 2019
Francis Poulenc „Dialogi karmelitanek”
Opera napisana w połowie XX wieku, ale opowiada o czasach Rewolucji Francuskiej. Ten wielki fresk historyczny jest prawie nieznany w Polsce, tym bardziej warto zobaczyć wznowienie spektaklu Johna Dextera. W zakonnych habitach karmelitanek gwiazdy rożnych pokoleń, m. in. Isabel Leonard, Adrianne Pieczonka i Karita Mattila, Za pulpitem dyrygenckim ponownie dyrektor Yannick Nézet-Séguin.
Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje i retransmisje:
1. Białystok – Opera i Filharmonia Podlaska
2. Bydgoszcz – Multikino
3. Czechowice-Dziedzice – kino Świt
4. Częstochowa – kino Iluzja
5. Dąbrowa Tarnowska – kino Sokół
6. Elbląg – kino Światowid
7. Ełk – Ełckie Centrum Kultury
8. Gdańsk – Multikino
9. Gdynia – Multikino
10. Gliwice – kino Amok
11. Jaworzno – Multikino
12. Katowice – kino Kosmos
13. Kielce – Filharmonia Świętokrzyska
14. Konin – kino Centrum
15. Kraków – kino Kijów.Centrum
16. Lublin – Teatr Stary
17. Łódź – Filharmonia Łódzka
18. Nowa Sól – kino Europa
19. Olsztyn – Multikino
20. Poznań – Centrum Kultury „Zamek”
21. Poznań – Multikino Malta
22. Przemyśl – kino Centrum
23. Rybnik – Teatr Ziemi Rybnickiej
24. Rzeszów – kino Zorza
25. Stargard – Stargardzkie Centrum Kultury
26. Szczecin Multikino
27. Szczecinek – kino Wolność
28. Tczew – Centrum Kultury i Sztuki
29. Wadowice – kino Centrum
30. Warszawa – Teatr Studio
31. Warszawa – kino Praha
32. Warszawa – Multikino Złote Tarasy
33. Włoszczowa – kino Muza
34. Wrocław – kino Nowe Horyzonty
35. Zabrze – Multikino
36. Zamość – Centrum Kultury Filmowej „Stylowy”