Scenografkę Krystynę Zachwatowicz-Wajdę i Andrzeja Wajdę doceniono nie tylko za dokonania filmowe i teatralne, ale również za wyjątkowe zasługi na rzecz popularyzacji sztuki i rozwoju polskich muzeów.
Kapituła Nagrody pod przewodnictwem prof. Andrzeja Rottermunda szczególnie podkreślała właśnie ten drugi aspekt działalności obojga artystów, dzięki której powstało m.in. krakowskie Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” i Pawilon Wyspiańskiego w Krakowie, czy Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu.
Na wybudowanie Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha” Andrzej Wajda przeznaczył japońską Nagrodę Kioto, którą otrzymał w 1987 roku za twórczość filmową i teatralną. Manggha, zaprojektowana przez wybitnego japońskiego architekta Arata Isozaki, powstała specjalnie z myślą o stworzeniu miejsca dla znakomitej kolekcji sztuki japońskiej, zgromadzonej przez krakowskiego kolekcjonera Feliksa Jasieńskiego. W muzeum można dziś także oglądać rysunki Andrzeja Wajdy i fotografie Krystyny Zachwatowicz-Wajdy, będące artystycznym zapisem ich dalekowschodnich fascynacji i pobytów w Japonii w latach 80. i 90. XX wieku.
W 2015 r. Wajdowie częścią swojej japońskiej kolekcji rysunków obdarowali również Centrum Sztuki Współczesnej w Suwałkach, rodzinnym mieście reżysera. Natomiast do Muzeum Kinematografii w Łodzi trafiło ponad 140 nagród i wyróżnień, które Andrzej Wajda dostał w ciągu kilkudziesięciu lat pracy zawodowej.
Artystyczne wykształcenie i malarska pasja reżysera zostawiły ślad w mieście jego dzieciństwa, w Radomiu. Znajduje się tu wyjątkowa kolekcja sztuki przekazana przez małżeństwo Wajdów. Z inicjatywy Andrzeja Wajdy w Radomiu powstało też Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia”.