Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Czy w Układzie Słonecznym kryje się jeszcze jedna planeta

123RF
Mamy nowe dowody na istnienie Dziewištej Planety – twierdzi astronom Mike Brown.

Nieznanego dużego obiektu na obrzeżach Układu Słonecznego dotšd nie zaobserwowano, ale na jego obecnoœć wskazujš wyliczenia matematyczne. W styczniu tego roku informowali o tym astronomowie Caltechu Mike Brown i Konstatin Batygin. Ich zdaniem zaburzenia w ruchu mniejszych ciał wskazujš na istnienie Dziewištej Planety. Może mieć masę dziesięć razy większš od Ziemi, być od niej cztery razy większa i poruszać się po wydłużonej orbicie odległej od Słońca.

Teraz Mike Brown poinformował, że wykrył kolejne anomalie ruchu obiektów na obrzeżach Układu Słonecznego, które wspierajš teorię o odległym nieznanym obiekcie. „Czeœć, fani Dziewištej Planety. Odkryliœmy nowy niezwykły KBO (obiekt Pasa Kuipera) i jest dokładnie tam, gdzie powinna być Dziewišta Planety" – napisał na Twitterze Brown.

Choć sposób informowania o nowych odkryciach – przez Twittera, a nie w uznanych pismach naukowych – może budzić wštpliwoœci, sam Mike Brown jest uznanym odkrywcš odległych obiektów. To jego zespół odkrył m.in. Sednę i Eris. Istnienie tak dużych obiektów transneptunowych sprowokowało dyskusję o statusie Plutona jako „pełnoprawnej" planety. W efekcie Międzynarodowa Unia Astronomiczna w 2006 roku utworzyła nowš kategorię – planet karłowatych, do której zaliczono Plutona, Ceres i Eris.

ródło: Rzeczpospolita