Czy w Układzie Słonecznym kryje się jeszcze jedna planeta

aktualizacja: 29.03.2016, 19:15

Mamy nowe dowody na istnienie Dziewiątej Planety – twierdzi astronom Mike Brown.

REDAKCJA POLECA

Nieznanego dużego obiektu na obrzeżach Układu Słonecznego dotąd nie zaobserwowano, ale na jego obecność wskazują wyliczenia matematyczne. W styczniu tego roku informowali o tym astronomowie Caltechu Mike Brown i Konstatin Batygin. Ich zdaniem zaburzenia w ruchu mniejszych ciał wskazują na istnienie Dziewiątej Planety. Może mieć masę dziesięć razy większą od Ziemi, być od niej cztery razy większa i poruszać się po wydłużonej orbicie odległej od Słońca.

Teraz Mike Brown poinformował, że wykrył kolejne anomalie ruchu obiektów na obrzeżach Układu Słonecznego, które wspierają teorię o odległym nieznanym obiekcie. „Cześć, fani Dziewiątej Planety. Odkryliśmy nowy niezwykły KBO (obiekt Pasa Kuipera) i jest dokładnie tam, gdzie powinna być Dziewiąta Planety" – napisał na Twitterze Brown.

Choć sposób informowania o nowych odkryciach – przez Twittera, a nie w uznanych pismach naukowych – może budzić wątpliwości, sam Mike Brown jest uznanym odkrywcą odległych obiektów. To jego zespół odkrył m.in. Sednę i Eris. Istnienie tak dużych obiektów transneptunowych sprowokowało dyskusję o statusie Plutona jako „pełnoprawnej" planety. W efekcie Międzynarodowa Unia Astronomiczna w 2006 roku utworzyła nową kategorię – planet karłowatych, do której zaliczono Plutona, Ceres i Eris.

Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.