Hawking: Fale grawitacyjne przyniosą rewolucję

- Miałem rację — stwierdził słynny astrofizyk prof. Stephen Hawking komentując sukces zespołu naukowców, którzy zaobserwowali fale grawitacyjne. Jego zdaniem odkrycie otworzy drzwi do zupełnie nowych obserwacji kosmosu.

Aktualizacja: 12.02.2016 11:32 Publikacja: 12.02.2016 10:52

Prof. Hawking, choć sparaliżowany, wyrwał się z objęć grawitacji na pokładzie specjalnego samolotu. Zdjęcie z 2007 r.

- Chciałbym pogratulować zespołowi LIGO ich przełomowego odkrycia. Potwierdza ono niektóre aspekty ogólnej teorii względności Alberta Einsteina. Bezpośrednio potwierdza istnienie fal grawitacyjnych — powiedział prof. Hawking w rozmowie z siecią BBC. Fizyk jest sparaliżowany przez postępujące stwardnienie zanikowe boczne. Choroba przykuła go do wózka, naukowiec porozumiewa się ze światem za pośrednictwem syntezatora mowy.

- Fale grawitacyjne dają możliwość zupełnie nowego spojrzenia na Wszechświat. Sama możliwość ich wykrycia i rejestracji kryje w sobie potencjał zrewolucjonizowania astronomii — przekonywał naukowiec.

Prof. Stephen Hawking podkreślił również fakt, który umyka większości komentatorów. Wykrycie fal grawitacyjnych i obserwacje prowadzone przez zespół LIGO są również pierwszymi obserwacjami układu podwójnego czarnych dziur. — To również pierwsza obserwacja kolizji, łączenia się, dwóch czarnych dziur. Co interesujące, zachowanie tych obiektów jest zgodne z modelem, który opracowałem jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku pracując w Cambridge — powiedział prof. Hawking.

Zapytany przez Pallaba Ghosha z BBC o zastosowanie fal grawitacyjnych odpowiedział: — Oprócz możliwości przetestowania teorii względności i badania czarnych dziur, fale grawitacyjne dadzą nam również wgląd w najwcześniejszą historię Wszechświata. Stanowią również swego rodzaju linijkę ułatwiającą pomiary odległości w kosmosie. Będą precyzyjnym dodatkiem do obecnie wykorzystywanych metod opierających się na supernowych — tłumaczył cierpliwie prof. Hawking. — Jestem pewien, że zespół LIGO dostarczy nam jeszcze kilku niespodzianek.

—na podst. bbc