Ciemna materia, czyli tajemnica wszechświata

aktualizacja: 08.02.2017, 22:24
Krzysztof Ziołkowski, astronom
Foto: materiały prasowe

- Okazuje się, że pewnych ruchów we wszechświecie nie potrafimy wyjaśnić, obserwując materię. Działa tam coś jeszcze poza tym, co możemy zaobserwować - mówi Krzysztof Ziołkowski, astronom.

08.02.2017
Naukowcy z Torunia tworzą sieć do szukania ciemnej materii
27.12.2016
Nie żyje Vera Rubin, pionierka badań nad ciemną materią
kariera
Jak przekonać szefa do awansu?

Rzeczpospolita: Fizycy z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pracują nad stworzeniem globalnej sieci detektorów poszukujących ciemnej materii. Czym w ogóle jest ciemna materia?

Krzysztof Ziołkowski: Jest to słowo wytrych, które stosujemy dla określenia czegoś, o czym właściwie nic nie wiemy. Wiemy za to, że to coś istnieje. Wnioskujemy to po obserwacji największych we wszechświecie obiektów – galaktyk i ogromnych zbiorowisk gwiazd, a także gromad galaktyk. Od dawna śledzimy ruchy gwiazd w galaktykach i... tu tkwi cała zagadka.

Co pan ma na myśli?

Okazuje się, że pewnych ruchów we wszechświecie nie potrafimy wyjaśnić, obserwując materię. Działa tam coś jeszcze poza tym, co możemy zaobserwować. To coś nazwano właśnie ciemną materią.

Czyli nie jesteśmy w stanie jej dojrzeć?

Nie, bo nie emituje ona ani nie pochłania promieniowania magnetycznego. Istnieje jakaś masa, która działa siłami grawitacyjnymi na obserwowana materię. Tyle wiemy. Ocenia się, że widzimy zaledwie 5 proc. materii, która tworzy nasz wszechświat. Reszta to ciemna materia i ciemna energia. To kolejne pojęcie wytrych, którym próbujemy określić to, czego nie widzimy. Wiemy, że wszechświat się rozszerza. Jedni badacze mówią, że coraz szybciej, inni, że coraz wolniej. Jednak najważniejsze jest pytanie, jaka energia powoduje, że tak się dzieje. W każdym razie ciemna materia i ciemna energia stanowią 95 proc. tego, czym wypełniony jest nasz wszechświat.

Co się stanie, gdy odkryjemy tę tajemnicę?

Byłaby to wielka chwila dla nauki, z ruchami materii wiążą się przecież początki wszechświata. Nie znam szczegółów pracy naukowców z Torunia, ale niewątpliwie jest to szansa dla polskiej astronomii. Gdy słyszę, że budujemy urządzenia, które mogą pomóc odkryć tak wielką tajemnicę, to aż chce się przyklasnąć.

Komentarz dnia
Żródło: Rzeczpospolita

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.