Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

TESS poleci szukać nowych planet

NASA
NASA rozpoczyna kolejny etap poszukiwania planet pozasłonecznych. Z Kennedy Space Center na przylšdku Canaveral na Florydzie ma wystartować nowa sonda TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

Jak informuje RMF FM, sonda przez dwa lata będzie odkrywać kolejne układy planetarne. TESS szukać będzie planet pozasłonecznych, obserwujšc chwilowe spadki jasnoœci gwiazd, wokół których kršżš. W ten sposób kosmiczny teleskop Keplera odkrył już około 2,5 tysišca takich planet.

Sonda TESS wyruszy w podróż na pokładzie rakiety firmy Space X, Falcon 9. Wystartuje o godzinie 00:32 czasu polskiego.

Według prognoz, jest 80 proc. szans na korzystne warunki atmosferyczne. Zagrożeniem może być jednak silny wiatr. Okno startowe jest bardzo krótkie, gdyż wynosi zaledwie 30 sekund. Jeœli pogoda okaże się niekorzystna, kolejna próba zostanie podjęta następnego dnia.

Zakładajšc, że wszystko pójdzie zgodnie z planem, TESS wejdzie na odpowiedniš, wydłużonš orbitę wokół Ziemi w czerwcu i rozpocznie wówczas zbieranie danych. Sonda badać będzie gwiazdy, bliższe Słońcu, 30 do 100 razy jaœniejsze, niż te, które były przedmiotem zainteresowań teleskopu Keplera.

Podczas swojej misji, sonda TESS zbadać ma około 200 tysięcy gwiazd, a jej pole widzenia obejmie 400 razy większy obszar nieba, niż w przypadku Keplera.

W sumie TESS przejrzy 85 proc. powierzchni nieba. NASA ma nadzieję, że poza podstawowym programem, TESS uda się także zaobserwować około 20 tysięcy dodatkowych obiektów.

Sonda będzie obserwować gwiazdy i rejestrować chwilowe spadki ich jasnoœci. Dzięki temu, można będzie ocenić rozmiary planet, parametry ich orbit, w tym okres obiegu - podaje RMF FM.

W dalszym etapie projektu, naziemne teleskopy pozwolš potwierdzić, że mamy do czynienia z planetš oraz oszacować jej masę. Pomoże to również ustalić, czy planeta jest skalista.

Start rakiety Falcon 9 będzie dla Space X kolejnš okazjš, aby wykorzystać technologie kontrolowanego powrotu pierwszego stopnia rakiety na Ziemię i lšdowania na morskiej platformie.

Portal space.com informuje, że do tej pory udało się pomyœlnie przeprowadzić ponad 20 tego rodzaju operacji, ale jedynie połowa lšdowań odbyła się na morzu.

Firma Space X chce tym razem odzyskać również osłonę ładunku. Jej dwie częœci majš opaœć na spadochronach i zostać podjęte z wody. Jest to kolejny etap działań na rzecz wielokrotnego użycia częœci rakiety noœnej oraz obniżenia kosztów.

ródło: RMF FM, space.com