Butelki z alkoholem na witrynach sklepowych

Z okien wystawowych sklepów monopolowych na warszawskiej Pradze-Północ zniknąć mają butelki z napojami wyskokowymi.

Aktualizacja: 04.10.2017 17:40 Publikacja: 04.10.2017 17:23

Butelki z alkoholem na witrynach sklepowych

Foto: AdobeStock

Zdaniem urzędników dzielnicy eksponowanie etykiet trunków stanowi niedozwoloną reklamę.

W piśmie, jakie trafiło już do niektórych praskich sklepów, dzielnica powołuje się na niedawny wyrok.

„Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku II GSK 982/17 z 13 lipca 2017 r. (sygn.II GSK 982/17) stwierdził, iż eksponowanie w oszklonej witrynie sklepowej – jako oknie wystawowym – znaków towarowych napojów alkoholowych, stanowi reklamę tych napojów w rozumieniu art. 2[1] ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (...) ponadto uzasadnia cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych" – podnosi się w piśmie.

Przedsiębiorcy proszeni są o przearanżowanie swoich wystaw najpóźniej do 31 grudnia 2017 roku „w taki sposób, aby nie dochodziło do naruszenia zakazu reklamy poprzez popularyzację znaków towarowych napojów alkoholowych".

Akcja dzielnicy wywołała już niemałe poruszenie. Nie ma jednak wątpliwości, że jest prawdziwa.

– Potwierdzam, że takie pisma wychodzą do sklepów z urzędu – przyznaje Wojciech Zabłocki, burmistrz Pragi- -Północ.

Prawnicy twierdzą jednak, że podejście dzielnicy może okazać się zbyt restrykcyjne.

– Zgodnie z art. 2[1] ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości reklamą napojów alkoholowych jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli z nimi związanych w celu ich popularyzacji. To właśnie popularyzacja znaków towarowych związanych z napojami alkoholowymi jest kluczowa – mówi adwokat Zbigniew Krüger z kancelarii Krüger & Partnerzy. BdTXT - W - 8.15 J:

W jego ocenie o ile umieszczenie w witrynie sklepu plakatów czy innych materiałów reklamowych POS (point of sale), które formalnie znajdowałyby się na terenie punktu sprzedaży – to z oczywistych względów skierowane byłyby na zewnątrz – naruszałoby zakaz reklamy, o tyle w przypadku ekspozycji butelek w witrynie trudno już mówić o naruszeniu.

– Głównym celem umieszczenia butelek na witrynie może być także ich składowanie czy magazynowanie, a nie popularyzowanie znaku towarowego – uważa mecenas Krüger.

Prawnik zauważa też, że wyrok NSA, na który powołuje się dzielnica, został wydany w sprawie skargi dotyczącej wyroku WSA oddalającego skargę na decyzję w przedmiocie odmowy cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

– Dziwi więc wykorzystywanie tego wyroku na poparcie argumentów burmistrza Pragi – akcentuje.

Zdaniem urzędników dzielnicy eksponowanie etykiet trunków stanowi niedozwoloną reklamę.

W piśmie, jakie trafiło już do niektórych praskich sklepów, dzielnica powołuje się na niedawny wyrok.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP