Od nowego roku konsumenci będą mieli więcej czasu na reklamację wymienionego towaru na podstawie przepisów o rękojmi. Odpowiednie zmiany w kodeksie cywilnym przygotowała sejmowa Komisja ds. Petycji.
Biegnie na nowo
– Chodzi o przypadki, kiedy konsument skorzystał z rękojmi i wymienił uszkodzony lub wadliwy towar na nowy – mówi Tomasz Szymański, poseł PO, sprawozdawca komisyjnego projektu nowelizacji. – Okazuje się, że dziś po otrzymaniu towaru nie może on liczyć na to, że termin rękojmi zacznie biec na nowo. Korzysta więc z rękojmi ustanowionej dla wymienionego towaru. Ma to się zmienić – zapewnia Szymański.
Konsument ma dwie możliwości reklamowania towaru lub usługi: rękojmię lub gwarancję. Rękojmia powstaje z mocy ustawy, czyli na podstawie kodeksu cywilnego. Co do zasady odpowiedzialność z tytułu rękojmi ponosi sprzedawca.
Inaczej jest w wypadku gwarancji. Ma ona charakter umowny. Powstaje z chwilą, kiedy konsument otrzyma gwarancję od producenta. Jeśli jej nie posiada, nie może z niej skorzystać. Odpowiedzialni z jej tytułu są nie sprzedawcy, ale producenci wadliwej rzeczy. Mogą oni dowolnie ukształtować jej treść oraz ustalić terminy obowiązywania. Jeżeli tego nie zrobią, obowiązuje termin z k.c., a mianowicie dwa lata, licząc od dnia, w którym rzecz została kupującemu wydana. I sejmowa komisja proponuje dodać do k.c. art. 568 ze zn. 2. Uregulowanie to przewiduje, że jeżeli kupującym jest konsument, termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi biegnie na nowo od dnia wymiany wadliwej rzeczy na nową wolną od wad.
Kto skorzysta na terminach
Z nowego przepisu skorzystają przede wszystkim osoby, które kupiły rzeczy ruchome, np. sprzęt AGD, RTV, odzież czy sprzęt sportowy. Obowiązuje dwuletni okres rękojmi za wady fizyczne tych produktów.