Towar kupiony w Internecie można rozpakować i obejrzeć

Sąd po raz kolejny przypomniał, że kupujący przez internet ma prawo sprawdzić wygląd i jakość produktu. To, że zostawi na nim ślady swoich palców, nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku przyjęcia jego zwrotu. Wyjątki od tej reguły są wyraźnie wskazane w przepisach.

Aktualizacja: 13.09.2015 08:13 Publikacja: 13.09.2015 07:47

Towar kupiony w Internecie można rozpakować i obejrzeć

Foto: www.sxc.hu

Sprzedaż przez internet albo dokonywana w trakcie specjalnych pokazów (na odległość lub poza lokalem firmy) rządzi się specjalnymi prawami. Traktuje o nich ustawa o prawach konsumenta, która m.in. odnosi się do kwestii dokonywania zwrotu towaru, z którego konsument nie jest zadowolony albo po prostu rozmyślił się i chce go oddać.

Zgodnie z przepisami konsument, który zawarł umowę na odległość lub umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Jest to tzw. prawo do namysłu umożliwiające kupującemu zapoznanie się z towarem i rozważenie racjonalności zakupu. To uprawnienie nie przysługuje w przypadku zakupów w sklepach tradycyjnych. Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności – konsument nie musi ich dokonywać jednocześnie. Jest to uprawnienie zagwarantowane przez przepisy, które tylko w pewnych wyjątkowych sytuacjach zostało ograniczone. Przykładowo dotyczy to umów, w których przedmiot świadczenia to:

- rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub higienę, jeżeli opakowanie to zostało otwarte po dostarczeniu,

- nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli zostało ono otwarte po dostarczeniu,

- rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb,

- towar szybko ulegający zepsuciu lub taki, który ma krótki termin przydatności do użycia.

W przypadku większości innych produktów konsument ma prawo się zastanowić, czy dobrze zrobił, kupując dany produkt i jeżeli się rozmyśli, to może go oddać. I nie ma znaczenia to, czy wcześniej go rozpakował i obejrzał. I właśnie o tym przypomniał Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, orzekając o bezprawności klauzuli stosowanej w regulaminie jednego z e-sklepów. Na mocy wyroku tego sądu (XVII AmC 9152/13) została ona wpisana do rejestru niedozwolonych postanowień umownych. A przedsiębiorca zastrzegł w niej, że „zwroty towarów przyjmowane są w przypadku, gdy nie posiadają one śladów używania, nie posiadają uszkodzeń oraz posiadają fabryczne opakowanie. W przypadku otwarcia opakowania i wyciągnięcia produktu uważa się towar za używany, gdyż posiada ślady ingerencji (mikroryski, ślady palców itp.). Produkt ten nie jest uważany za nowy i nie nadaje się do ponownej sprzedaży jako produkt nieużywany".

Z kolei na mocy wyroku z 28 października 2014 r. (XVII AmC 10017/12) do rejestru wpisana została klauzula o treści: „Towar nie może nosić żadnych oznak zużycia, posiadać oryginalne opakowanie, kompletne wyposażenie i akcesoria oraz stosowne oświadczenie i dokumenty sprzedaży produktu". Także w tym przypadku przedsiębiorca ograniczył prawa przysługujące konsumentom na mocy przepisów wspomnianej ustawy. Obie zacytowane klauzule nie mogą być stosowane w obrocie z konsumentami.

Sprzedaż przez internet albo dokonywana w trakcie specjalnych pokazów (na odległość lub poza lokalem firmy) rządzi się specjalnymi prawami. Traktuje o nich ustawa o prawach konsumenta, która m.in. odnosi się do kwestii dokonywania zwrotu towaru, z którego konsument nie jest zadowolony albo po prostu rozmyślił się i chce go oddać.

Zgodnie z przepisami konsument, który zawarł umowę na odległość lub umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, ma prawo odstąpić od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Jest to tzw. prawo do namysłu umożliwiające kupującemu zapoznanie się z towarem i rozważenie racjonalności zakupu. To uprawnienie nie przysługuje w przypadku zakupów w sklepach tradycyjnych. Złożenie oświadczenia o odstąpieniu od umowy i zwrot towaru to dwie zupełnie różne czynności – konsument nie musi ich dokonywać jednocześnie. Jest to uprawnienie zagwarantowane przez przepisy, które tylko w pewnych wyjątkowych sytuacjach zostało ograniczone. Przykładowo dotyczy to umów, w których przedmiot świadczenia to:

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara