Przyjęty niedawno kodeks dobrych praktyk reklamy suplementów diety stanowi ciekawy przykład istotnej dla rynku i konsumentów branżowej samoregulacji.
Kodeks opracowały organizacje zrzeszające producentów suplementów diety. Jak wskazano w art. 1 kodeksu, jego celem jest stworzenie mechanizmu dobrowolnej samokontroli reklamy suplementów.
W szerokim ujęciu kodyfikacja, czyli proces systematyzowania reguł bądź norm, dotyczyć może nie tylko prawa, ale także innych dziedzin życia społecznego. Obejmujące określone grupy społeczne kodeksy etyki zawodowej zawierają przede wszystkim normy o charakterze etycznym, opisując postępowania uważane w danej grupie za właściwe (już samo określenie „dobre praktyki" wskazuje, że mowa o preferowanych wzorcach postępowania). Dlatego kodeksy etyczne powinny nie tyle kreować nowe reguły, ile raczej odzwierciedlać już istniejące w danej zbiorowości poglądy („praktyki" to zachowania utrwalone).
Kodeksy dobrych praktyk pojawiają się zwykle jako branżowe uzupełnienia istniejącego systemu norm prawnych. Mogą one mieć różny zasięg i dotyczyć pojedynczych podmiotów (na przykład spółki czy uczelni), jak i całych grup zawodowych. Ich charakter może być nie tylko lokalny, ale i międzynarodowy. Dobrym przykładem tego ostatniego może być kodeks dobrych praktyk opracowany przez FEDIAF (The European Pet Food Industry Association) – stowarzyszenia zrzeszającego przedstawicieli przemysłu związanego z karmą dla zwierząt z 21 krajów europejskich. Kodeks FEDIAF uzupełnia przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2009 z 13 lipca 2009 r. w sprawie wprowadzania na rynek i stosowania pasz, które w art. 26 zachęca do tworzenia takich kodeksów.
Oczywiste jest, że wszelkie kodyfikacje dobrych praktyk muszą pozostawać w zgodzie z normami powszechnie obowiązującego prawa. Nie inaczej jest w omawianym przypadku – kwestie związane z reklamą suplementów diety na gruncie prawa polskiego regulują z jednej strony ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia, z drugiej zaś Prawo farmaceutyczne. Na gruncie prawa wspólnotowego obowiązuje zaś między innymi rozporządzenie 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności. Pewne mogące pojawić się obszary niejasności w tym zakresie dostrzegały organy administracji, w tym Ministerstwo Zdrowia, które dyskutowało przedmiotową kwestię w ramach powołanego zespołu. W toku dyskusji padały daleko idące propozycje ustawowego ograniczenia reklamy suplementów diety. Z tej perspektywy kodeks przyczyniający się do samoograniczenia i transparentności branży jest próbą wyjścia naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i administracji.