10 maja 2017 r. Komisja Europejska opublikowała ostateczne wyniki zakrojonego na szeroką skalę badania sektora e-handlu w zakresie sprzedaży towarów konsumpcyjnych i dostępu do treści cyfrowych. Wyniki ankiety rynkowej pokazują, że w sektorze tym rozpowszechnione są praktyki mogące stanowić naruszenie prawa konkurencji.
Geneza aktywności
Komisja zainteresowała się tematem po analizie danych, które pokazywały, że choć w 2014 r. połowa mieszkańców Unii Europejskiej dokonała zakupów online, to tylko 15 proc. z nich zakupiło w ten sposób produkty od dostawców z innych krajów UE niż te, które zamieszkują. Komisja chciała zatem sprawdzić, jakie są przyczyny tak powolnego rozwoju transgranicznego handlu internetowego w Unii.
Liczby związane z przeprowadzonym przez Komisję badaniem mogą robić wrażenie. Od maja 2015 r., kiedy to Komisja podjęła działania w tym zakresie, uzyskano dane od ponad 1800 podmiotów działających w e-handlu, takich jak producenci, dystrybutorzy internetowi, operatorzy platform sprzedaży internetowej i porównywarek cenowych, a także operatorzy usług finansowych. Komisja przeanalizowała ponad 9 tysięcy umów dystrybucyjnych oraz licencyjnych w zakresie ich zgodności z regulacjami prawa konkurencji.
W przypadku towarów konsumpcyjnych, zakres przedmiotowy badania był bardzo szeroki i obejmował m.in. takie kategorie towarów, jak odzież, elektronika, książki, kosmetyki, sprzęt sportowy i akcesoria domowe. Z kolei w zakresie dostępu do treści cyfrowych Komisja przeanalizowała działalność podmiotów oferujących dostęp do takich treści jak filmy, sport, muzyka czy też wiadomości.
Komisja uzyskała zatem dostęp do bardzo rozbudowanego katalogu informacji pozwalających na ocenę zgodności praktyki handlowej, przede wszystkim dystrybutorów internetowych, z regulacjami prawa konkurencji.