Za naruszenie przepisów wynikających z ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług (DzU z 2014 r., poz. 915) przedsiębiorcy grozi kara w wysokości 20 tys. zł, a przy recydywie może być nawet wyższa. Warto więc pamiętać i zadbać o to, aby wszystkie informacje o wartości produktu były aktualne, dobrze widoczne i nie budziły wątpliwości. Tym bardziej że normy zawarte w przywołanej ustawie nastawione są prokonsumencko (patrz w szczególności art. 5 ustawy).
Tymczasem, jak wynika z danych Inspekcji Handlowej, wielu przedsiębiorców, czy to przez nieuwagę, czy też świadomie nie stosuje się do narzuconych reguł. Przykładowo: nie powinno dochodzić do sytuacji, w których klient ogląda nową kolekcję odzieży, ale nie może znaleźć na kurtce, która mu się podoba, jej ceny. Wprawdzie może oczywiście podejść do sprzedawcy i poprosić o jej sprawdzenie, ale zgodnie z prawem nie powinien być do tego zmuszany. Podobnie wchodząc do restauracji, baru, fryzjera lub zakładu zegarmistrzowskiego od razu na wejściu powinna go witać informacja o cenach produktów lub usług. Wreszcie nie może być tak, aby cena wywieszona na lub w pobliżu produktu różniła się od tej podawanej przy kasie.
Wracając do danych Inspekcji Handlowej, to w ubiegłym roku wydała ona ponad 600 decyzji dotyczących nieprawidłowego informowania o cenach, a suma nałożonych na przedsiębiorców kar przekroczyła 300 tys. zł. Na co najczęściej zwracali uwagę inspektorzy, a co powinno być jednocześnie wskazówką dla innych przedsiębiorców?
Z zebranych informacji wynika, że najczęściej firmy miały trudności z przestrzeganiem obowiązku uwidaczniania cen jednostkowych (za litr, metr albo kilogram produktu), a także podawaniem spójnych danych o cenach, czyli jednolitej informacji umieszczanej przy towarze oraz w kasie. Pozostałe nieprawidłowości to m.in. stosowanie „widełek" cenowych bez jasnej informacji, od czego zależy konkretny koszt ponoszony przez klienta.
Podstawowa informacja
W celu uniknięcia ewentualnej kary (w przypadku kontroli) warto więc pamiętać, że cena to podstawowa informacja, której musi udzielić przedsiębiorca konsumentowi przed zakupem. Dlatego powinna być dostępna na wywieszce na półce – w sklepie, kiosku, na poczcie – lub w cenniku. Oprócz ceny musi się na niej znaleźć także cena jednostkowa, a więc przeliczenie na odpowiednią jednostkę miary (litr, kilogram, metr). W sposób niebudzący wątpliwości mówi o tym art. 4. ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług, zgodnie z którym w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. W przypadku obniżki ceny uwidacznia się także informację o przyczynie wprowadzenia obniżki.