Obecnie w Unii Europejskiej istnieje szereg rozbieżności między poszczególnymi państwami członkowskimi, jeśli chodzi o ochronę konsumenta: różnice występują w zależności od tego, czy produkt został zakupiony online, czy stacjonarnie; mogą dotyczyć także środków zaradczych (naprawa, wymiana) i tego, jak długo są one dostępne.
Ujednolicenie prawa konsumenckiego
Zmiany, które będą negocjowane przez Parlament Europejski i państwa członkowskie, mają na celu ujednolicić najważniejsze elementy umów między przedsiębiorcami i konsumentami dotyczących sprzedaży towarów zarówno stacjonarnie, jak i w internecie. W efekcie prawa konsumentów mają zostać wzmocnione: klienci mają mieć swobodny wybór środków zaradczych: naprawa lub wymiana, a w przypadku niezadowalającej naprawy: obniżenie ceny lub zwrot kosztów. Ponadto konsumenci nie będą udowadniać, że ??towar był wadliwy w momencie dostawy/zakupu przez rok od dostawy/zakupu.
Dla przykładu: jeśli konsument zakupi lodówkę w lokalnym sklepie, to zgodnie z powyższym projektem przepisów miałby jeden rok (a nie 6 miesięcy jak obecnie), by zwrócić się o bezpłatną naprawę albo wymianę bez konieczności wykazywania, że ??wada była istniała już w momencie zakupu. Te same zasady znalazłyby zastosowanie, gdyby lodówka została kupiona online.
W wideo sprawozdawca Pascal Arimont (EPL, Belgia) wyjaśnia szczegóły: