Już nie tylko tradycyjne biura podróży, ale także podmioty ułatwiające nabywanie powiązanych usług turystycznych będą musiały na wypadek swojej niewypłacalności zapewnić pokrycie kosztów powrotu turystów do kraju, zwrot wpłat, gdy ich klient nie wyjedzie, lub części wpłat, gdy tylko część z wykupionych usług zostanie zrealizowana.
Takie zmiany zakłada projekt ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, do którego dotarła „Rzeczpospolita". Ustawa ma wdrożyć do polskiego porządku prawnego nową unijną dyrektywę.
Pakiet z internetu
– Objęcie dyrektywą, a w ślad za nią projektem ustawy powiązanych usług turystycznych oznacza objęcie ochroną nowej, dużej grupy turystów, którzy sami szukają w internecie pakietów wakacyjnych dostosowanych do swoich potrzeb i np. rezerwują transport i pobyt w hotelu u tego samego sprzedawcy albo wynajmują samochód za pośrednictwem strony internetowej, na której dokonali rezerwacji lotu – tłumaczy prof. Hanna Zawistowska z Katedry Turystyki Szkoły Głównej Handlowej. I dodaje, że ta ochrona jest jednak znacznie węższa niż przewidziana dla nabywców imprez turystycznych, ponieważ obejmuje głównie ochronę przed skutkami niewypłacalności przedsiębiorcy współorganizującego powiązane usługi.
Wiązać usługę z usługą
Kiedy będzie dochodziło do takiego powiązania usług turystycznych? Po nabyciu więcej niż jednego rodzaju usług turystycznych, w postaci przewozu pasażerów albo zakwaterowania, które nie jest nieodłącznym elementem przewozu albo wynajmu pojazdów. Do powiązania usług turystycznych będzie dochodziło też po nabyciu przewozu lub zakwaterowania oraz jednej lub więcej innych usług turystycznych, jeżeli stanowią one znaczną część łącznej wartości usług i są reklamowane jako istotny element podróży lub wakacji.
Powiązane usługi turystyczne, zgodnie z projektem, to co najmniej dwa różne rodzaje usług turystycznych nabyte na potrzeby tej samej podróży lub tych samych wakacji, dla których zawierane są odrębne umowy z poszczególnymi dostawcami usług turystycznych. Warunkiem jest, by były zawierane przy okazji jednej wizyty lub jednego kontaktu z punktem sprzedaży online, ale z osobną płatnością za każdą usługę turystyczną lub w odstępach krótszych niż 24-godzinne.