Brak reklamacji wyklucza mediacje

Od 10 stycznia rzecznik finansowy nie może odmówić polubownego rozstrzygnięcia sporu konsumenta z podmiotem rynku finansowego, jeśli spełniono warunki formalne.

Publikacja: 12.01.2017 06:41

Brak reklamacji wyklucza mediacje

Foto: 123RF

Wniosek o wszczęcie postępowania musi zawierać dane składającego je konsumenta oraz dane podmiotu finansowego, którego dotyczy (imię, nazwisko lub nazwa oraz informacje kontaktowe). Należy też dokładnie określić swoje żądanie, w tym wartość przedmiotu sporu, i oczywiście się podpisać.

– Dopuszczamy zarówno podpis odręczny, jak i elektroniczny – mówi Paweł Zagaj z Biura Rzecznika Finansowego. – Możliwe jest też przesłanie e-mailem skanu podpisanego dokumentu. Komunikacja między stronami również może się odbywać drogą elektroniczną, jeśli tak zdecydują. Dążymy do tego, by postępowanie przebiegało możliwie najsprawniej i było wygodne dla stron – tłumaczy.

Ostatnim elementem wymaganym we wniosku jest wybór trybu postępowania. Są dwie możliwości. Pierwsza jest bliższa mediacji. Wówczas rzecznik dąży do zbliżenia stanowisk stron i pomaga im wspólnie wypracować rozwiązanie. Druga możliwość to tryb koncyliacyjny – jeśli charakter sprawy na to pozwala, rzecznik może sam zaproponować rozwiązanie.

– Nie jest ono oczywiście wiążące dla stron, jak w przypadku arbitrażu – podkreśla Paweł Zagaj. – Często jednak bardziej opłaca się je zaakceptować niż kontynuować sprawę w sądzie.

Jeśli wniosek zawiera wszystkie elementy, rzecznik musi nadać mu bieg. Wcześniej zależało to od jego decyzji. Nowością jest także to, że złożenie pisma przerywa bieg terminu przedawnienia. Aby jednak móc wnioskować o postępowanie przed rzecznikiem, konieczne jest wcześniejsze złożenie reklamacji do podmiotu rynku finansowego. Dopiero po jej odrzuceniu konsument może wnieść o pozasądowe rozwiązanie sporu, a druga strona musi przystąpić do postępowania.

Przed zmianą rzecznik mógł uwzględnić wniosek mimo braku wcześniejszej reklamacji – po zmianach odmówi prowadzenia postępowania. Nie ma przy tym znaczenia, czy reklamacja została wniesiona przed 10 stycznia. Z tym że postępowania polubowne rozpoczęte przed tą datą, czyli aprzed wejściem w życie ustawy, rozstrzygane są według starych zasad.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora: szymon.cydzik@rp.pl

Wniosek o wszczęcie postępowania musi zawierać dane składającego je konsumenta oraz dane podmiotu finansowego, którego dotyczy (imię, nazwisko lub nazwa oraz informacje kontaktowe). Należy też dokładnie określić swoje żądanie, w tym wartość przedmiotu sporu, i oczywiście się podpisać.

– Dopuszczamy zarówno podpis odręczny, jak i elektroniczny – mówi Paweł Zagaj z Biura Rzecznika Finansowego. – Możliwe jest też przesłanie e-mailem skanu podpisanego dokumentu. Komunikacja między stronami również może się odbywać drogą elektroniczną, jeśli tak zdecydują. Dążymy do tego, by postępowanie przebiegało możliwie najsprawniej i było wygodne dla stron – tłumaczy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego