Reklama alkoholu: cydr nie może kojarzyć się ze sportem

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę cydru lubelskiego.

Aktualizacja: 11.01.2017 13:07 Publikacja: 11.01.2017 12:33

Reklama alkoholu: cydr nie może kojarzyć się ze sportem

Foto: www.facebook.pl, rp.pl

Konsument zwrócił uwagę, że znajdująca się na fun page'u producenta reklama trunku sugeruje lepsze wyniki sportowe po wypiciu alkoholu.

Spółka Ambra S.A. opublikowała na portalu społecznościowym grafikę promującą miodowy cydr lubelski i opatrzoną hasłem „MIODZIO WYNIK!".

- Poprzez sformułowanie "Z Cydr Lubelski na pewno się uda" i pokazanie butelki cydru jako zawodnika na bieżni reklama ta sugeruje, że dzięki piciu alkoholu osiąga się lepsze wyniki sportowe – pisze skarżący.

Skargę poparł arbiter-referent i wniósł o uznanie reklamy za sprzeczną z dobrymi obyczajami w myśl art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy oraz zarzucił, że reklama nie była prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Arbiter-referent powołał się również na treść art. 131 Ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Dz.U.2012.1356 z późn. zm.

Błędne skojarzenie

Spółka w odpowiedzi na skargę podkreśliła, że nie miała w zamiarze wywoływać skojarzeń podnoszonych przez konsumenta, iż dzięki napojowi alkoholowemu osiąga się większą sprawność fizyczną.

- Post, którego dotyczy skarga, nawiązywał do kibicowania, a nie uprawiania sportu – odpierał zarzuty skarżony.

- Przedstawiony przypadek przeanalizowaliśmy z należytą starannością. Zwróciło to naszą uwagę i pozwoliło lepiej zrozumieć wrażliwość konsumentów. W związku z tym w przyszłości tego typu działaniom będzie towarzyszyć jeszcze większa ostrożność i jednoznaczna, jeszcze wyraźniejsza atencja czy aby nasza publikacja nie może się nieodpowiednio skojarzyć. Zwrócimy też jeszcze większą uwagę na treści zamieszczane w osobistych komentarzach osób śledzących nasz profil i z większą uwagą będziemy je moderować – zapewniła spółka.

Cydr to napój alkoholowy

Zespół Orzekający zwrócił uwagę, że promowany produkt jest napojem alkoholowym oraz że w przedmiotowej reklamie przedstawiono znak towarowy, kształt graficzny/opakowanie które jest tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego i uznał, że przedmiotowa reklama narusza art. 2 ust. 1 Kodeksu Etyki Reklamy zarzucany przez skarżącego.

Zdaniem zespołu reklama nie była powadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.

Konsument zwrócił uwagę, że znajdująca się na fun page'u producenta reklama trunku sugeruje lepsze wyniki sportowe po wypiciu alkoholu.

Spółka Ambra S.A. opublikowała na portalu społecznościowym grafikę promującą miodowy cydr lubelski i opatrzoną hasłem „MIODZIO WYNIK!".

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP