Kiedy można reklamować towar z przeceny lub wyprzedaży

aktualizacja: 10.01.2016, 12:19
Kiedy można reklamować towar z przeceny lub wyprzedaży
Kiedy można reklamować towar z przeceny lub wyprzedaży
Foto: 123RF

W tradycyjnych placówkach handlowych od woli sprzedawcy zależy, czy przyjmuje on zwrot towaru i oddaje pieniądze. Jednak ta dowolność nie dotyczy towarów uszkodzonych. W ich przypadku konsumentowi przysługuje prawo reklamacji. Dotyczy to także towarów z wyprzedaży.

REDAKCJA POLECA

Kupując towar w tradycyjnym sklepie trzeba się upewnić, czy przedsiębiorca daje czas do namysłu i pozwala zwrócić towar w określonym czasie od dnia dokonania zakupu. Bardzo często jest tak, że prawo do takiego zwrotu jest ograniczone do rzeczy z nowej kolekcji, natomiast nie dotyczy towarów przecenionych.

W związku z takim stanem rzeczy pojawią się czasem wątpliwości, a nawet zdarza się, że sprzedawca wprowadza konsumenta w błąd, umieszczając informację, że rzeczy z przeceny nie podlegają w żadnym wypadku wymianie, ani przyjęciu ich za zwrotem pieniędzy. Między innymi dotyczy to produktów, które zostały przecenione z powody występującej w nich wady.

Należy jednak pamiętać, że nawet w takich sytuacjach prawo jest po stronie klienta. Nawet przeceniony towar można bowiem reklamować, o ile nasze zastrzeżenia, co do jego jakości lub użyteczności nie dotyczą wady, o istnieniu której sprzedawca nas poinformował i która to była przyczyną obniżki.

Jeżeli więc kupiony sweter miał uszkodzony zamek błyskawiczny i z tego powodu został przeceniony, ale po dwóch tygodniach użytkowania zaczął się pruć, to klient ma prawo go reklamować. A sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji (co nie oznacza jeszcze jej uznania) tylko dlatego, że sweter był przeceniony. Miałby takie prawo tylko wówczas, gdyby kupujący zaczął się skarżyć na popsuty zamek. Ten bowiem był już uszkodzony i klient powinien był o tym wiedzieć.

Podobnie, gdyby przecena np. sprzętu grającego była spowodowana źle działającym głośnikiem, ale po dwóch miesiącach okazałoby się, że urządzenie nie czyta także płyt CD. Także wówczas konsument miałby prawo domagać się naprawy odtwarzacza, wymiany na nowy lub nawet zwrotu pieniędzy. Nie mógłby natomiast reklamować zepsutego głośnika.

Żródło: rp.pl

Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Business Communication. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Business Communication lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych". Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.

POLECAMY

KOMENTARZE