Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Konsumenci

Kiedy można reklamować towar z przeceny lub wyprzedaży

123RF
W tradycyjnych placówkach handlowych od woli sprzedawcy zależy, czy przyjmuje on zwrot towaru i oddaje pienišdze. Jednak ta dowolnoœć nie dotyczy towarów uszkodzonych. W ich przypadku konsumentowi przysługuje prawo reklamacji. Dotyczy to także towarów z wyprzedaży.

Kupujšc towar w tradycyjnym sklepie trzeba się upewnić, czy przedsiębiorca daje czas do namysłu i pozwala zwrócić towar w okreœlonym czasie od dnia dokonania zakupu. Bardzo często jest tak, że prawo do takiego zwrotu jest ograniczone do rzeczy z nowej kolekcji, natomiast nie dotyczy towarów przecenionych.

W zwišzku z takim stanem rzeczy pojawiš się czasem wštpliwoœci, a nawet zdarza się, że sprzedawca wprowadza konsumenta w błšd, umieszczajšc informację, że rzeczy z przeceny nie podlegajš w żadnym wypadku wymianie, ani przyjęciu ich za zwrotem pieniędzy. Między innymi dotyczy to produktów, które zostały przecenione z powody występujšcej w nich wady.

Należy jednak pamiętać, że nawet w takich sytuacjach prawo jest po stronie klienta. Nawet przeceniony towar można bowiem reklamować, o ile nasze zastrzeżenia, co do jego jakoœci lub użytecznoœci nie dotyczš wady, o istnieniu której sprzedawca nas poinformował i która to była przyczynš obniżki.

Jeżeli więc kupiony sweter miał uszkodzony zamek błyskawiczny i z tego powodu został przeceniony, ale po dwóch tygodniach użytkowania zaczšł się pruć, to klient ma prawo go reklamować. A sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji (co nie oznacza jeszcze jej uznania) tylko dlatego, że sweter był przeceniony. Miałby takie prawo tylko wówczas, gdyby kupujšcy zaczšł się skarżyć na popsuty zamek. Ten bowiem był już uszkodzony i klient powinien był o tym wiedzieć.

Podobnie, gdyby przecena np. sprzętu grajšcego była spowodowana Ÿle działajšcym głoœnikiem, ale po dwóch miesišcach okazałoby się, że urzšdzenie nie czyta także płyt CD. Także wówczas konsument miałby prawo domagać się naprawy odtwarzacza, wymiany na nowy lub nawet zwrotu pieniędzy. Nie mógłby natomiast reklamować zepsutego głoœnika.

Dlatego nie wolno dawać się nabrać na hasła głoszšce, że towar przeceniony nie podlega reklamacji. Takie działanie przedsiębiorcy wprowadza w błšd i jest sprzeczne z prawem.

ródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL