Trudniej będzie naciągać na drogie esemesy Premium Rate

Przyjęty w zeszłym tygodniu projekt zmian w prawie telekomunikacyjnym ma ukrócić nieuczciwe praktyki na rynku usług o podwyższonej opłacie.

Publikacja: 08.01.2018 07:49

Trudniej będzie naciągać na drogie esemesy Premium Rate

Foto: Adobe Stock

Przede wszystkim ustala domyślny limit pieniędzy wydanych na takie usługi na poziomie 35 zł. Po jego osiągnięciu abonent zostanie natychmiast o tym poinformowany, a połączenia na numery premium zablokowane. Dotychczas określenie progu było dobrowolne, a blokadę wprowadzano dopiero na żądanie abonenta.

Takie ustalenie progu ma utrudnić naciągnięcie na wysokie opłaty przez esemesy np.: z konkursami, promocjami czy horoskopami, ale też umożliwić inne mikropłatności, jak kupno biletu przez telefon czy wsparcie akcji charytatywnej. Domyślny limit będzie można podnieść do 100 lub 200 zł, a także – to kolejna nowość – obniżyć do 0 zł, co całkowicie uniemożliwi korzystania z takich usług.

Także połączenia bezpłatne będą mogły zostać zablokowane. Ma to na celu głównie ochronę dzieci przed szkodliwymi treściami. Ponadto abonent ma wyrazić zgodę na korzystanie z usługi bezpośrednio przed jej zamówieniem.

Informacje o usługach znajdą się też na rachunku. Klient dowie się więc, do kogo zgłosić się z reklamacją. Wszelkie opłaty powstałe w wyniku nadużyć lub niedopełnienia obowiązków nie obciążą abonenta.

Ponadto firmy świadczące usługi o podwyższonej opłacie mają je zgłosić do Urzędu Komunikacji Elektronicznej na 14 (a nie jak dotychczas siedem) dni przed rozpoczęciem świadczenia. Zgłoszenie ma też zawierać dane umożliwiające skuteczny kontakt z podmiotem. Dane będzie trzeba na bieżąco aktualizować, a za niezgodne z prawdą zgłaszającemu grozi odpowiedzialność karna. Operatorzy telekomunikacyjni będą zaś zobowiązani blokować usługi niewpisane do rejestru lub których dane są nieaktualne.

Za niedopełnienie obowiązków rejestracyjnych prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie mógł nakładać karę. Zyska także możliwość nakazania operatorowi zablokowanie dostępu do konkretnej usługi premium lub zaprzestanie świadczenia takich usług. Usługodawcom takim jak portale społecznościowe nakaże też usunięcie treści promujących lub reklamujących takie usługi.

Zmiany mają wejść w życie 30 dni od ich uchwalenia.

etap legislacyjny: przyjęte przez Radę Ministrów

Przede wszystkim ustala domyślny limit pieniędzy wydanych na takie usługi na poziomie 35 zł. Po jego osiągnięciu abonent zostanie natychmiast o tym poinformowany, a połączenia na numery premium zablokowane. Dotychczas określenie progu było dobrowolne, a blokadę wprowadzano dopiero na żądanie abonenta.

Takie ustalenie progu ma utrudnić naciągnięcie na wysokie opłaty przez esemesy np.: z konkursami, promocjami czy horoskopami, ale też umożliwić inne mikropłatności, jak kupno biletu przez telefon czy wsparcie akcji charytatywnej. Domyślny limit będzie można podnieść do 100 lub 200 zł, a także – to kolejna nowość – obniżyć do 0 zł, co całkowicie uniemożliwi korzystania z takich usług.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów