Reklamacja wczasów nie zawsze u rezydenta biura podróży

Sposób reklamacji wyjazdu może mieć wpływ na jej skuteczność.

Aktualizacja: 03.01.2017 06:51 Publikacja: 03.01.2017 06:27

Reklamacja wczasów nie zawsze u rezydenta biura podróży

Foto: Bloomberg

O tym, że przepisy o reklamacji imprezy turystycznej i uprawnienia rezydenta są niejasne, przekonali się turyści, którzy spędzali wakacje na jednej z greckich wysp. Byli niezadowoleni, bo hotel nie spełniał standardów pięciogwiazdkowego, sprzęt na sali fitness nie działał, plaża była brudna, a leżaki nad basenem zniszczone. Co więcej, przy hotelu unosił się zapach szamba. Turyści złożyli na ręce rezydenta reklamację z żądaniem rekompensaty. Impreza zakończyła się 17 czerwca, więc ich zdaniem odpowiedź powinni otrzymać do 17 lipca. Zgodnie z prawem, jeśli reklamacja została złożona w trakcie wyjazdu, to organizator musi pisemnie się do niej ustosunkować w ciągu 30 dni od wyjazdu.

Po powrocie z wakacji na wszelki wypadek turyści złożyli reklamację w biurze agenta. Jak utrzymuje organizator imprezy, otrzymał ją 26 czerwca. 24 lipca biuro przygotowało odpowiedź i dostarczyło ją klientom 26 lipca. Nie przychyliło się do zarzutów, ale przeprosiło i zaproponowało 5-proc. rabat na następną wycieczkę.

Sprawa trafiła da sądu. Turyści podnosili, że reklamacja powinna zostać uznana za uwzględnioną. Odpowiedź otrzymali bowiem po upływie ustawowego, trzydziestodniowego terminu, licząc od złożenia pierwszej reklamacji. Wysłali też wezwanie do zapłaty ponad 3 tys. zł tytułem nienależnego wykonania umowy. Sędziowie uznali jednak, że rezydent nie miał uprawnień do odbioru reklamacji. Nie była więc skuteczna. Liczyła się data złożenia jej organizatorowi, a ten odpowiedział na czas.

– Rezydent może zmienić pokój, hotel lub środek transportu na taki o wyższym standardzie. Nie jest jednak umocowany do rozpatrywania reklamacji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy albo szkód wyrządzonych czynem niedozwolonym – mówi prof. Mirosław Nesterowicz z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Poznański Sąd Rejonowy wypowiedział się także o liczenia terminu odpowiedzi na reklamację. W tej kwestii część sądów uznaje, że klient powinien dostać odpowiedź w ciągu 30 dni, a część, że wystarczy, jeżeli biuro wyśle odpowiedź w tym terminie. Poznański sąd podzielił pierwszy pogląd.

– Inaczej orzekają sądy w Opolu, gdzie zarejestrowane jest biuro Itaka, inaczej w Łodzi, gdzie zarejestrowany jest Rainbow. W konsekwencji klienci Rainbow są w lepszej sytuacji. Organizator ma mniej czasu na odpowiedź na ich reklamację, a jeśli przekroczy termin, to uznał roszczenia. Łódzkie sądy uznają bowiem, że w ciągu 30 dni od złożenia reklamacji klient powinien móc zapoznać się z odpowiedzią – mówi dr Piotr Cybula, radca prawny specjalizujący się w prawie turystycznym.

sygnatura akt: I C 353/15

Opinia

Hanna Zawistowska, Katedra Turystyki SGH

Złożenie reklamacji należy odróżnić od zawiadomienia o wadliwym wykonaniu usługi. Reklamacja, oprócz wskazania uchybienia, musi określać żądanie, np. obniżenie ceny. Niezadowolony z wczasów powinien zawiadomić o tym rezydenta. Gdy rezydent nie jest uprawniony do działania w imieniu organizatora imprezy, reklamacja musi być złożona u organizatora. W razie niedotrzymania terminu uznaje się, że reklamacja była uzasadniona. Sposób liczenia jego biegu ma więc duże znaczenie, a orzecznictwo w tej kwestii jest niejednolite. Zasadne jest jej uszczegółowienie w ustawie.

O tym, że przepisy o reklamacji imprezy turystycznej i uprawnienia rezydenta są niejasne, przekonali się turyści, którzy spędzali wakacje na jednej z greckich wysp. Byli niezadowoleni, bo hotel nie spełniał standardów pięciogwiazdkowego, sprzęt na sali fitness nie działał, plaża była brudna, a leżaki nad basenem zniszczone. Co więcej, przy hotelu unosił się zapach szamba. Turyści złożyli na ręce rezydenta reklamację z żądaniem rekompensaty. Impreza zakończyła się 17 czerwca, więc ich zdaniem odpowiedź powinni otrzymać do 17 lipca. Zgodnie z prawem, jeśli reklamacja została złożona w trakcie wyjazdu, to organizator musi pisemnie się do niej ustosunkować w ciągu 30 dni od wyjazdu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Zawody prawnicze
Korneluk uchyla polecenie Święczkowskiego ws. owoców zatrutego drzewa
Konsumenci
UOKiK ukarał dwie znane polskie firmy odzieżowe. "Wełna jedynie na etykiecie"
Zdrowie
Mec. Daniłowicz: Zły stan zdrowia myśliwych nie jest przyczyną wypadków na polowaniach
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego