Konsumenci

Czego konsument nie zwróci do e-sklepu

Adobe Stock
Niektóre produkty zakupione przez internet nie podlegają zwrotowi. Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało zestawienie kłopotliwych prezentów, z którym warto się zapoznać.

Zgodnie z przepisami konsumentowi przysługuje 14-dniowe prawo do zwrotu rzeczy zakupionej przez internet. Regulacje mówią jednak o odstępstwach od tej zasady.

Tych towarów nie zwrócisz nawet jeśli kupiłeś je przez internet:

Biżuteria z grawerem

Pani Paulina zamówiła swojej siostrze bransoletkę z wygrawerowanym dniem jej urodzenia. Po odebraniu przesyłki okazało się, że pomyliła datę...

Jeżeli przedmiotem zamówienia jest rzecz wyprodukowana według specyfikacji konsumenta, nie przysługuje mu prawo odstąpienia od umowy.

Perfumy/kosmetyki

Pan Tomasz kupił swojej mamie przez internet perfumy, nie znając ich zapachu. Po otwarciu okazało się, że mają zapach bzu, na który obdarowana jest uczulona...

Konsument nie może odstąpić od umowy w sytuacji, gdy zakupiony produkt został rozpakowany i nie nadaje się do dalszej sprzedaży.

Bilet na koncert

Pani Barbara kupiła swojemu synowi za pośrednictwem portalu internatowego bilet na koncert ulubionego zespołu. Po wręczeniu prezentu okazało się, że on już wcześniej sam taki nabył...

Zwrot produktu zakupionego poza siedzibą przedsiębiorcy nie dotyczy usług związanych z wypoczynkiem, wydarzeniami rozrywkowymi, sportowymi lub kulturalnymi, jeżeli wskazano termin ich realizacji.

Bielizna

Pani Aleksandra kupiła mężowi w prezencie świątecznym skarpetki. Po przymierzeniu okazało się, że nie trafiła z rozmiarem...

Jeżeli bieliznę, którą zakupiliśmy przez internet, wyjęliśmy z opakowania, to nie może być zwrócona ze względów higienicznych.

Prawo do informacji

Jeżeli nie możemy zwrócić produktu zakupionego przez internet, powinniśmy być o tym poinformowani przed zakupem. Dlatego przed kliknięciem „kupuję", warto zapoznać się z regulaminem sprzedawcy lub informacją zawartą w ofercie.

Prawo do reklamacji

Brak możliwości odstąpienia od umowy nie oznacza, że nie mamy prawa do reklamowania zakupionego produktu. W całej Unii Europejskiej mamy na to 2 lata od czasu zakupu.

PRZYKŁADOWE SPRAWY

Podróbka perfum

Polska konsumentka zakupiła przez internet markowe perfumy od firmy zarejestrowanej w Estonii. Dotarły one do niej po kilku dniach roboczych i niestety okazało się, że towar jest imitacją znanej marki. W związku z tym konsumentka odstąpiła od umowy w terminie siedmiu dni roboczych. Przedsiębiorca przez kilka miesięcy nie zwracał pieniędzy za produkt, dlatego konsumentka zdecydowała się na kontakt z Europejskim Centrum Konsumenckim w Polsce. Po wymianie korespondencji z estońskim podmiotem, konsumentce zwrócono 49 euro za podróbkę markowych perfum.

Bez wokalisty

Grupa polskich konsumentów za pośrednictwem czeskiej platformy biletowej kupiła bilety na koncert znanego zespołu w Pradze. Cena jednego biletu wynosiła około 350 zł. Na krótko przed koncertem okazało się, że wokalista zespołu ze względów zdrowotnych jest zmuszony zrezygnować z występu. Jego nieobecność oznaczała dla konsumentów konieczność wycofania się z uczestnictwa w wydarzeniu, niestety organizator nie przewidział takiej możliwości. Konsumenci zgłosili sprawę do ECK Polska, które dzięki współpracy z ECK Czechy pomogło konsumentom uzyskać zwrot za niezgodne z umową bilety.

Źródło: ECK

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL